Nieuws

Ik ben 75 jaar of ouder. Hoe verleng ik mijn rijbewijs?

Ik ben 75 jaar of ouder. Hoe verleng ik mijn rijbewijs of vraag ik een nieuwe aan?

Het belangrijkste waar u rekening mee moet houden is een wachttijd van 4 maanden, begin dus een half jaar eerder met het invullen van uw gezondheidsverklaring.

U kunt namelijk geen verzekering afsluiten, wanneer u geen geldig rijbewijs in uw bezit heeft.

Bent u 75 jaar of ouder en is uw rijbewijs (bijna) verlopen? Dan moet u medisch gekeurd worden wanneer u een nieuw rijbewijs wilt aanvragen. Zo werkt het:

U vult een Gezondheidsverklaring in. Digitaal gaat dit het snelst.
U gaat naar een arts voor een medische keuring.
U dient uw Gezondheidsverklaring in bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Als het CBR akkoord gaat, krijgt u bericht dat u rijgeschikt bent.
U kunt uw rijbewijs vernieuwen bij een Stadsloket naar keuze.

Onafhankelijk arts
Een huisarts (dit mag ook uw eigen huisarts zijn) moet de medische keuring doen. Veel huisartsen zullen hieraan echter niet meewerken omdat hun beroepsorganisatie dat afraadt. Uw eigen huisarts kan u informeren welke huisarts de keuring kan doen.

Let op: gaat het om een keuring voor beroepsvervoer, dan moet een onafhankelijk arts (dus niet uw eigen huisarts) de keuring doen. Uw eigen huisarts kan u informeren welke arts de keuring kan doen.

Kosten
De kosten van de medische keuring vindt u op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Om de vijf jaar
Vanaf uw 75e is een medische keuring minstens 1 keer in de 5 jaar verplicht.

Hoe lang duurt het?
In sommige gevallen kan het 4 maanden duren om uw rijgeschiktheid te beoordelen. Begin dus op tijd met het invullen van de Gezondheidsverklaring. De Gezondheidsverklaring 75+ gaat online enkele weken sneller dan wanneer u een papieren formulier gebruikt. Het CBR kan uw aanvraag dan helemaal digitaal verwerken.

Groene kaart: Mee op vakantie of niet?

De vakantie komt eraan. Dit betekent dat u (mogelijk) ook weer met de auto of caravan op pad gaat. Met de groene kaart toont u aan dat de auto verzekerd is en heeft u belangrijke gegevens bij de hand, zoals het nummer van de alarmcentrale. Maar moet die groene kaart verplicht mee?

In welke landen is een groene kaart niet verplicht?

Binnen de EU

  • Andorra
  • Liechtenstein
  • IJsland
  • Noorwegen
  • Zwitserland

In deze landen controleert de politie aan de hand van het kenteken of de auto verzekerd is.
De kaart is dus niet verplicht, maar wel handig. In geval van nood heeft u alle belangrijke gegevens direct bij de hand.

Krijgt je klant schade in één van deze landen? Dan heeft hij genoeg aan het Europees Schadeformulier, het polisnummer en eventueel het alarmnummer.

In welke landen is een groene kaart wel verplicht?

In deze landen moet je klant een groene kaart tonen:
Let op! Het moet een papieren versie van de groene kaart zijn. De digitale versie wordt in deze landen niet geaccepteerd. De groene kaart moet ook echt groen zijn in deze landen.

  • Albanië
  • Bosnië (en Herzegovina)
  • Israël
  • Iran
  • Marokko
  • Moldavië
  • Montenegro
  • Oekraïne
  • Rusland
  • Servië
  • Tunesië
  • Turkije
  • Noord-Macedonië
  • Wit-Rusland

Wanneer u de groene kaart niet bij zich heeft in deze landen, is het mogelijk dat justitie de conclusie trekt dat de auto niet is verzekerd. U loopt dan risico een boete te krijgen.

Moet de groene kaart groen zijn?
Alleen voor de landen waar een groene kaart verplicht is moet hij groen zijn. In de landen waar een groene kaart niet verplicht is, is een zwart/wit kopie voldoende.

Waar moet je op letten bij autohuur in het buitenland?

Reis je naar het buitenland en ga je daar een auto huren? Goed idee. Het huren van een auto geeft vrijheid en je hebt geen gedoe met het openbaar vervoer.
Bij autohuur in het buitenland kun je soms voor een vervelende verrassing komen te staan. Bijvoorbeeld bij het afhalen van je auto of als je achteraf je creditcardafschrift ziet.
Wij geven een aantal tips waar je op moet letten bij autohuur in het buitenland zodat je onbezorgd kunt genieten van je gehuurde auto.

Vergelijk aanbieders voor autohuur in het buitenland

Prijzen en service kunnen sterk verschillen bij autoverhuurbedrijven. Check daarom de aanbiedingen die je vindt op prijs en service.
Gebruik bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite voor autohuur zoals Skychanner, Rentalcars of EasyTerra.

Check je verzekering

Als je een auto huurt, kom je al snel in aanraking met de benodigde verzekeringen. Vaak is een cascoverzekering voor de huurauto verplicht of inbegrepen in de prijs. Let wel dat hierbij vaak een eigen risico geldt dat flink kan oplopen. Bij het verhuurbedrijf biedt men je vaak een extra verzekering aan waarmee je het eigen risico kan afkopen. Wees hier kritisch op. Ter plaatse zijn de
verzekeringen duur en kan je slechts kiezen uit één aanbieder. Een alternatief hiervoor is de Eigen Risico Verzekering Autohuur van Allianz Global Assistance.
Met deze verzekering krijg je bij diefstal van en schade aan het voertuig het eigen risico én de ingehouden borg vergoed.

Tank zelf

De meeste verhuurbedrijven vragen je om de tank van je huurauto vol in te leveren. Sommige geven hierbij de optie om de tank zelf te vullen. Dit is weliswaar prettig, maar altijd duurder dan wanneer je zelf ergens tankt. Plan daarom op de inleverdag een moment dat je zelf de tank nog even kunt vullen.

Boek ruim van tevoren

Net als bij vliegtickets, geldt voor autohuur in het buitenland dat je de beste deals vindt als je vroeg van tevoren boekt. Kijk ook voor aanbiedingen voor een week in plaats van een paar dagen.
Dit pakt soms goedkoper uit.

Maak foto’s

Maak foto’s van je huurauto voordat je deze meeneemt en ook als je deze aan het einde van je reis weer inlevert. Zo is er altijd bewijs als je achteraf aansprakelijk wordt gesteld voor schade.

Skip de extra’s

Heb je navigatie nodig in je auto in het buitenland? Huur dan geen navigatiesysteem bij het autoverhuurbedrijf, maar gebruik je eigen telefoon. Google Maps werkt ook als je je telefoon in vliegtuigmodus zet.
Daarnaast kun je digitale kaarten kopen die je op je telefoon kunt installeren. Dit scheelt je behoorlijk wat geld in vergelijking met het huren van een navigatiesysteem van je autoverhuurbedrijf.

Voorkom diefstal uit bestelauto

Wanneer u als ondernemer een bestelauto heeft en waardevolle goederen vervoert, kan deze het doelwit worden van diefstal.

Dieven beschikken tegenwoordig over steeds slimmere technologieën om een bestelauto open te breken. Ze kunnen je bus leeghalen zonder enige vorm van braakschade. Telkens als jij de afstandbediening van de autosleutel indrukt, om je auto te openen of te sluiten, stuurt de sleutel een code naar je auto. Met een goedkope radio-ontvanger kan de dief het signaal al verstoren. Hierdoor druk jij de ontgrendelingsknop meerdere malen in, omdat de auto niet lijkt te reageren. Na een aantal keer het signaal van de draadloze sleutel opgevangen te hebben, kan de inbreker de volgende code voorspellen. De auto kan zonder braaksporen worden geopend.

Bekijk onderstaande video om te zien hoe dieven te werk gaan.

 

Hoe kunt u diefstal uit een bestelauto voorkomen?

Om de mogelijkheid dat uw bestelauto op dergelijke wijze wordt gestolen, kunt u preventief te werk gaan. Wij geven u enkele tips.

  1. TREKHAAKSLOTEN

Een trekhaakslot beschermt de achterdeuren of achterklep van je bus tegen inbraak op een eenvoudige en doeltreffende manier. Het monteren van een Trekhaakslot kan zonder schade aan je bus toe te brengen, zoals bij alternatieve sloten wel het geval is.

  1. PARKEER JE BESTELWAGEN OP EEN VEILIGE PLAATS

Parkeer je bestelwagen bij voorkeur op een veilige plek zoals een garage of een goed verlichte parkeerplaats. Wanneer dit niet lukt plaats je bestelwagen dan met de achterdeur zo dicht mogelijk tegen een muur.

  1. ELEKTRONISCHE APPARATUUR UITSCHAKELEN

Dieven kunnen door middel van bluetooth elektronische apparatuur opsporen en zo gericht toeslaan. Schakel daarom elektronische apparatuur uit en berg het goed op.

  1. INSTALLEER EEN ALARMSYSTEEM EN EEN BESTELWAGEN SLOT

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit geeft aan dat een goedgekeurd alarmsysteem in combinatie met een gecertificeerd mechanisch beveiligingsslot het meest preventief werkt tegen ladingdiefstal.

  1. MINIMALISEER HET ZICHT NAAR BINNEN

Blindeer de laadruimte zodat het gereedschap niet zichtbaar is. Raamrasters zijn hier een goed middel voor. Deze zijn eenvoudig en snel te monteren en werken afwerend tegen inbraak.

  1. GEEN RECLAME OP JE BESTELWAGEN

De naam van je bedrijf op je bestelwagen is goede reclame maar ook een aanwijzing voor dieven dat er iets te halen valt. In busjes zonder reclame wordt minder snel ingebroken.

  1. MERK JE GEREEDSCHAPPEN

Breng met onwisbare inkt een persoonlijk kenmerk aan. Hierdoor is je gereedschap uniek en moeilijk door te verkopen.

  1. REGISTREER JE GEREEDSCHAPPEN

Registreer bij aankoop je gereedschappen, zodat je bij diefstal eenvoudiger aangifte kunt doen. Dit kun je doen door foto’s te maken, serienummer, type en merk te noteren. Serienummers registreer je ook eenvoudig op de website van stopheling.

Hier kan iedereen controleren of een serienummer als gestolen staat geregistreerd.

  1. VERZEKER JE GEREEDSCHAPPEN

Zorg ervoor dat je gereedschap goed verzekerd is. Informeer bij je verzekeringsmaatschappij welke verzekeringen je nodig hebt. Voor inbraak in je bestelwagen op eigen terrein, onderweg of een bouwplaats heb je namelijk andere verzekeringen nodig.

bron: A.S.R. Schadeverzekering N.V.

Sparen, aflossen of investeren in duurzaamheid?

Als je meer inkomsten hebt dan uitgaven, houd je geld over. Maar wat doe je ermee? Sparen, je hypotheek aflossen of je huis verduurzamen?

Het is een vraag waar je als huiseigenaar behoorlijk mee kunt worstelen. Want wat is de beste?
Wij zetten de belangrijkste voor- en nadelen van de drie opties voor je op een rij.

1. Sparen

Het grote voordeel van een spaarpot is dat je altijd voldoende geld hebt om een tegenslag te kunnen opvangen, of iets leuks of extra’s mee te doen.
Het hebben van een buffer is daarom altijd verstandig. Maar je hoeft lang niet altijd een groot kapitaal in reserve te hebben.
Het nadeel daarvan is immers dat je misschien belasting moet betalen over je spaargeld. En omdat de rente nagenoeg 0% is, teer je dan in op je vermogen. Dat gebeurt trouwens sowieso al door de inflatie. Prijsstijgingen van onder andere boodschappen en energie maken dat je (spaar)geld elk jaar iets minder waard wordt.

2. Aflossen

Aflossen heeft twee voordelen. Ten eerste gaan je maandlasten omlaag, omdat je minder schuld hebt en dus minder rente hoeft te betalen. Ten tweede wordt jouw huis voor een groter deel jouw eigendom. Bij verkoop houd je dus meer over.

Afhankelijk van hoeveel je hebt afgelost, kun je daarnaast misschien nog een rentekorting krijgen op je hypotheek, omdat je in een lagere risicoklasse valt.

Aflossen heeft ook nadelen. Zo heb je minder belastingvoordeel. Als je de hypotheekrente mag aftrekken, betaalt de fiscus immers een deel mee.

Daarnaast houd je minder vrij beschikbaar geld over voor onverwachte tegenvallers. En vergeet niet dat je op termijn ook geld nodig hebt voor (groot) onderhoud van je huis, een nieuwe auto of een andere grote aankoop. Stop daarom nooit al je spaargeld in stenen.

3. Investeren in een duurzamer huis

Afhankelijk van de maatregelen die je treft om jouw huis te verduurzamen, kun je forse rendementen halen.

Een ander voordeel is dat je het energielabel van je huis verbetert. Daardoor wordt het meer waard. En als je de woning verkoopt, gaat dat veel sneller met een gunstiger label.

In het gunstigste geval wordt je huis zoveel meer waard, dat het gevolgen heeft voor je hypotheekrente. Je kunt namelijk een rentekorting krijgen als je in een lagere risicoklasse valt. En natuurlijk draag je met een duurzamer huis ook jouw steentje bij aan een beter milieu en daarmee aan de toekomst van de wereld.

Het enige echte nadeel van investeren in een duurzaam huis is, dat je geduld moet hebben voordat je de investering er weer uit hebt.

Beste keuze

Wat voor jou de beste is, hangt af van erg veel factoren. In sommige gevallen is het slim om voor een combinatie te kiezen. Wil je weten hoe dat voor jou uitpakt?

Maak dan eens een afspraak met me.

Ik help je jouw financiële situatie goed in kaart te brengen, zodat jij weet wat de gevolgen zijn van de keuzes die je maakt.

Annuleringsverzekering vakantie

Gaat u af en toe op vakantie? Vergeet uw reisverzekering niet, maar vergeet ook de annuleringsverzekering niet!

Heeft u minder dan 7 dagen geleden uw reis geboekt? Dan biedt Allianz Global Assistance u de mogelijkheid uw reisverzekering uit te breiden met een annuleringsdekking.

Een reisverzekering inclusief annuleringsdekking dus.

Zo betaalt u geen dubbele poliskosten en hoeft u maar 1 keer een verzekering af te sluiten. Voor een standaard dekking betaalt u 5,5% van de reissom en voor de dubbel-zeker dekking 6% van de reissom. Met de annuleringsverzekering bent u voor en tijdens uw reis verzekerd wanneer u onverwacht uw reis moet annuleren.

Met de dubbel-zeker variant krijgt u zelfs de hele reissom vergoed wanneer u tijdens uw reis terug moet naar Nederland!

Gaat u vaker op vakantie of maakt u een lange reis dan is het waarschijnlijk verstandiger om een doorlopende reisverzekering inclusief annuleringsdekking af te sluiten. Het is op die manier ten eerste meestal voordeliger en daarnaast hoeft u ook niet steeds in de gaten te houden of u voor de betreffende vakantie verzekerd bent.

Wilt u graag meer informatie over een reisverzekering of een offerte op maat, neem dan even contact op met een van onze medewerkers.

Invullen van een schadeformulier

In de praktijk zien wij als schadebehandelaars vaak dat een schadeformulier (SAF) niet, niet volledig of onjuist wordt ingevuld. Door het verkeerd zetten van een kruisje of onder druk een formulier ondertekenen terwijl de klant het niet eens is met wat is ingevuld, kan betekenen dat wij ten onterechte aansprakelijkheid moeten erkennen of dat wij een discussie moeten voeren over de aansprakelijkheid. Dit kan leiden tot ongewenste resultaten bij het schaderegelen.

SAF is leidend bewijsmateriaal

Een ingevuld en ondertekend schadeformulier is één van de weinige bewijsmiddelen die de klant heeft om zijn of haar gelijk te halen. Door het invullen van een schadeformulier kan worden bewezen dát er een ongeval heeft plaatsgevonden, wie er bij betrokken waren én op welke wijze de aanrijding heeft plaatsgevonden. Dit is vaak van cruciaal belang. Het schadeformulier wordt, als deze door beide partijen is ondertekend, aangemerkt als een onderhandse akte op grond van artikel 157 lid 2 en levert dwingend bewijs. Dat betekent dat een schadeformulier als leidend bewijs wordt genomen in de rechtbank. Zonder tegenbewijs is de inhoud op feiten berust en geeft dit bewijskracht volgens de wettelijke regels.

Wanneer dus een schadeformulier onder dwang wordt getekend of foutief wordt ingevuld, zullen wij tegenbewijs moeten aanleveren. Dit belemmert de voortgang van uw schadeafhandeling met eventuele onbevredigende gevolgen.

Een voorbeeld uit de praktijk

De klant wil zijn auto parkeren en ziet een leeg plekje en rijdt daar naartoe. Op dat moment rijdt de tegenpartij zijn parkeervak uit en botst tegen de auto van de klant. Samen vullen ze een schadeformulier in. Zowel bij uitparkeren als bij inparkeren moet voorrang worden verleend aan al het overige verkeer. Op het moment van de aanrijding was de klant nog niet aan het inparkeren en reed nog vooruit, waardoor de tegenpartij volledig aansprakelijk is. Als dit juist is ingevuld zal deze schade ook op deze manier worden afgehandeld.

Nu vult de klant het schadeformulier ‘verkeerd’ in en zet een kruisje bij ‘was bezig met inparkeren’, waardoor de aansprakelijkheid nét even anders kan komen te liggen. Door het ‘verkeerd’ invullen van het formulier is het goed mogelijk dat de klant voor 50% mede- aansprakelijk wordt geacht.

Is de klant het niet eens met de toedracht die een tegenpartij op het schadeformulier heeft gezet? Komt de situatieschets niet overeen met de werkelijke aanrijding? Heeft de tegenpartij alvast ‘alles’ ingevuld? Laat de klant dan direct een voorbehoud maken! Dit kan bij de opmerkingen op de voorzijde van het schadeformulier en laat de klant géén handtekening zetten! Wanneer de klant zijn of haar handtekening zet, moeten wij het ‘bewijs’ volgen.

Als de tegenpartij dus invult stil te staan, terwijl deze op moment van de aanrijding nog aan het rijden was, is de klant dus tegen een stilstaand voertuig gereden en moeten wij 100% aansprakelijkheid erkennen!

Tips voor het invullen van het schadeformulier:

1. Vul gelijk na de schade de voorkant van het schadeformulier in, de achterkant kan later.
2. Zijn er getuigen? Schrijf dan gelijk namen en telefoonnummers op of maak foto’s van visitekaartjes.
3. Maak eerst een proeftekening voordat je de situatieschets van de aanrijding invult.
4. Ben je het niet eens met de tegenpartij? Zet dan geen handtekening! Ook niet onder protest of op last van de politie!

Beveiligd: Waarom brandblussers controleren?

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

U beoordeelde ons in 2018 met een 8,2!

Ook in 2018 voerden wij weer een klanttevredenheidsonderzoek uit. Na afwikkeling van een schade kreeg u een enquête toegestuurd met diverse vragen over de schadebehandeling en algemene dienstverlening van Guis & Partners. U beoordeelde ons dit jaar met een 8,2! Een mooi cijfer waar wij trots op zijn.

Uiteraard blijven wij ons best doen om onze dienstverlening dit jaar weer verder te optimaliseren.

Bekijk de particuliere rapportage

Bekijk de zakelijke rapportage

Tips voor onderhoud van uw dak

onderhoud dakHet najaar is in volle gang. Regen, wind en lage temperaturen horen thuis in het huidige weerbericht. Binnen zit u gelukkig warm en droog. Dat wilt u natuurlijk ook graag zo houden! Onderhoud daarom het dak van uw woning goed. 

Tips

Wanneer er iets mis is op het dak, merkt u dit vaak niet direct. Pas na enige tijd (gepaard met wind en buien) kunt u binnen last krijgen van lekkage. Dit kan zeer vervelende gevolgen met zich meebrengen. Belangrijk dus dat u uw dak goed onderhoudt. Wij geven u graag een aantal tips:

  • Kijk buiten of er dakpannen scheef liggen of ontbreken. Met name na een storm. U hoeft het dak niet op, kijk vanaf de straat of uw tuin.
  • Heeft u een ladder? Kijk dan in de dakgoot of daar bladeren liggen en ruim deze op. 
  • Houd ook de conditie van de dakgoten in de gaten. Zijn er scheuren en lekken? Dan zult u onderhoud moeten plegen.
  • Controleer uw plafond op vochtplekken. Mocht er lekkage zijn, dan wilt u dit snel constateren.

Is onderhoud aan uw dak nodig? Het is dan raadzaam een specialist in te schakelen. Zelf uw dak betreden kan gevaarlijk zijn!

Onderhoud voorkomt schade. Wanneer u geen onderhoud pleegt en er ontstaat schade aan uw woning, is dit in veel gevallen niet gedekt onder uw verzekering! Een extra reden om af en toe eens omhoog te kijken!

Is uw bedrijfspand bestand tegen het veranderende klimaat?  

Extreme sneeuw- en regenval zijn met het veranderende klimaat onderdeel van het najaar geworden. Het is belangrijk dat uw bedrijfspand deze extreme weersomstandigheden aankan. Dit extreme weer kan namelijk zorgen voor opeenhoping van water of sneeuw op uw dak, wat in sommige gevallen zelfs tot instorting kan leiden.

Extreem weer

Extreme neerslag kan verschillende gevolgen met zich meebrengen; Wateraccumulatie is de druk die een opeenhoping van regen- en/of smeltwater uitoefent op het dak van een gebouw. Sneeuwdruk is de druk die sneeuw en/of ijs uitoefenen op de buitenkant van een gebouw. Beide dus een groot risico voor uw bedrijfspand.

Risicovolle daken

Met name bij platte daken met een zogenaamde ‘lichte’ constructie zorgt hevige regenval voor een grote belasting en buigt het dak eerder door. Denk hierbij aan daken van stalen platen, maar ook aluminium en hout. Deze lichte dakconstructies komen veel voor bij bedrijfsgebouwen en distributiecentra. Ook wanneer er na de bouw wijzigingen zijn aangebracht aan, op of onder de dakconstructie kan dat een extra belasting betekenen waar het dak niet op berekend is. Denk aan installaties die achteraf op het dak zijn geplaatst. Maar ook installaties ín het gebouw zelf, zoals een sprinklerinstallatie die later is geïnstalleerd. 

Oorzaken

Het instorten van daken kan diverse oorzaken hebben. Twee voorbeelden:

  • een combinatie van een verstopte hemelwaterafvoer, onvoldoende overstortpunten en een te lichte dakconstructie. Het gevolg is dat het gewicht van het water op het dak te veel wordt en het dak hieronder bezwijkt.
  • door vorst kan de hemelwaterafvoer bevriezen. Door de combinatie van smeltwater en sneeuw die naar één kant van het dak worden geblazen komt er te veel druk op één punt. Met als gevolg dat het dak instort. 

Preventietips

Welke preventieve maatregelen kunt u treffen?

  1. Laat een deskundige een wateraccumulatie berekening voor uw dak maken en neem indien nodig de juiste maatregelen.
  2. Zorg voor een helling (afschot) van minimaal 1,6%. Dat voorkomt dat water zich in de dakbedekking ophoopt.
  3. Zorg voor voldoende overloopmogelijkheden door middel van een noodafvoersysteem zoals een spuigat.
  4. Breng compartimenten aan, zodat niet het volledige dak instort als het toch mis gaat.
  5. Inspecteer het dak regelmatig
  6. Onderhoud het dak en voorkom vervuiling.
  7. Zorg voor een dichte dakrand, zodat het dak er niet af kan waaien.

Houd rekening met het feit dat instorting van uw dak niet altijd is verzekerd onder uw gebouwenverzekering. Het is daarom nog belangrijker om schade te voorkomen. Neem gerust eens contact op met ons kantoor voor meer informatie omtrent instorting van uw dak en uw verzekering. 

Jaar uitstel verbod op asbestdaken

De Tweede Kamer heeft in oktober ingestemd met het wetsvoorstel van staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) om asbestdaken te verbieden. Maar het verbod komt wel bijna een jaar later dan oorspronkelijk gepland, namelijk per 31 december 2024 in plaats van begin 2024. Ook wordt er voor die tijd nog onderzocht of er wel voldoende financieringsmogelijkheden zijn voor de sanering van asbestdaken. 
Van Veldhoven: “Het is simpel: asbest is een grote bedreiging voor onze gezondheid en we moeten er vanaf. Het verbod op daken met asbest na 2024 staat nu. Dat betekent helderheid voor iedereen en de hoogste tijd om vandaag nog met saneren te beginnen.” Eigenaren van zakelijke panden en woonhuizen hebben nu een jaar extra om hun asbestdaken te saneren. 

Verdere versnelling

Momenteel resteert er in Nederland nog zo’n 80 miljoen vierkante meter dak met asbest. In 2016 is bijna 10 miljoen vierkante meter gesaneerd, vorig jaar 10,8 miljoen en dit jaar zal uitkomen op zo’n 12 miljoen. Het ministerie en betrokken partijen zien bovendien mogelijkheden voor verdere versnelling. Daken zijn de grootste resterende bron waardoor asbestvezels nog in het milieu komen.

75 miljoen voor sanering

Om daken met asbest te saneren, was al eerder een pot van 75 miljoen euro beschikbaar gesteld. Bedrijven en particulieren kunnen hiervan gebruik maken om asbestdaken te vervangen. Per vierkante meter wordt 4,50 euro uitgekeerd met een maximum van 25.000 euro per adres. Op dit moment resteert uit de pot nog ongeveer 5 miljoen euro.

Verbod sinds 1993

Het is in Nederland al sinds 1993 verboden om asbest te gebruiken in de bouw. Dat betekent dat alle nog bestaande daken met asbest in Nederland momenteel minimaal zo’n 25 jaar oud zijn.
Bron: AMweb + Rijksoverheid

136 Inbraken per dag, wat kunt u doen?

inbraakpreventieMet de donkere winterdagen voor de deur wordt het weer hoog tijd om aandacht te besteden aan degelijk hang- en sluitwerk. “Want ondanks de dalende inbraakcijfers (van 91.000 keer in 2012 naar 49.500 vorig jaar) wordt er nog steeds 136 keer per dag ingebroken”, meldt de Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken.

Vervangen cilinder

Volgens voorzitter Coen Staal is het geen uitzondering dat mensen ergens al ruim vijftien jaar wonen en nog nooit het slot of de cilinder van hun voordeur hebben vervangen. Sterker nog, uit onderzoek van de stichting blijkt dat dit geldt voor twee op de vijf Nederlanders. “Als je het slot of cilinder de afgelopen vijf jaar niet hebt vervangen, dan is er een grote kans dat een inbreker binnen drie minuten bij je binnen staat”, aldus Staal.

Keurmerken

Om mensen op weg te helpen de juiste beveiligingsproducten te kopen, zijn er twee keurmerken: het PKVW (Politie Keurmerk Veilig Wonen) en de SKG (Stichting Kwaliteit Gevelbouw). Voor een huis met goede beveiliging dat voorzien is van een Politiekeurmerk Veilig Wonen wordt de kans op een woninginbraak kleiner. De Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken geeft aan dat de kans op een inbraak met maar liefst 70-90% wordt verlaagd. Slechts 9% van alle woningen in Nederland heeft het Politiekeurmerk Veilig Wonen.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de keurmerken of het beveiligen van uw woning? Kijk dan op de website van de Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken www.stichtingnipw.nl.

Bronnen:
Verbond van Verzekeraars
Stichting Nationale Inbraak Preventie Weken

 

RegioBank weer de hoogste waardering!

RegioBank krijgt van haar klanten de hoogste rapportcijfers. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 12.000 consumenten. Vorig jaar stond de bank ook al bovenaan.

RegioBank kreeg als algemeen cijfer een 9,2. Ook voor service en voor Internet en Mobiel Bankieren heeft RegioBank met een 8,6 het hoogste cijfer. Het onderzoek werd gehouden onder 12.000 klanten. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd op de website van de Consumentenbond.

“Het is een uitslag om trots op te zijn. Zulke hoge cijfers zijn natuurlijk een prachtig compliment. Dat onze klanten onze service zo hoog waarderen, is voor mij weer een bevestiging dat RegioBank de juiste keuzes maakt.”, aldus adviseur Stefan.

Met ruim 530 vestigingen in dorpen en kleine steden is RegioBank dé bank in de buurt. Een bank, waar mensen persoonlijk geholpen worden door een lokale Zelfstandig Adviseur die ze kent en die weet wat er speelt in de omgeving.

Over RegioBank

Met ruim 530 vestigingen in dorpen en kleine steden is RegioBank de bank in de buurt. Een bank waar mensen geholpen worden door een lokale Zelfstandig Adviseur die ze kent en weet wat er speelt in hun omgeving. RegioBank kiest bewust voor de regio. Zij vindt dat lokale gemeenschappen waardevol zijn voor Nederland. En dat lokale basisvoorzieningen zoals een school, supermarkt en een bank moeten blijven bestaan. Daarom zorgt RegioBank ervoor dat iedereen zijn geldzaken in de buurt kan regelen. En maakt de bank zich sterk voor de leefbaarheid van dorpen. RegioBank maakt deel uit van de Volksbank, net zoals ASN Bank, BLG Wonen en SNS. Vanuit onze gezamenlijke missie om te bankieren met de menselijke maat dragen wij samen bij aan een financieel gezond leven voor iedereen in Nederland. Voor meer informatie: www.regiobank.nl.

Vergelijk uw zorgverzekering voor 2019

zorgverzekeringEerder maakten wij u al de belangrijkste veranderingen met betrekking tot uw zorgverzekering bekend. Wellicht wilt u naar aanleiding van de wijzigingen van uw verzekeraar overstappen?

De bekendgemaakte premies verschillen van elkaar en het kan dus lonen om uw huidige zorgverzekering te vergelijken met andere verzekeringen!

Vergelijk nu!

Consument overschat beveiliging eigen woning

inbraakDe bewustwording van Nederlanders over de eigen woningbeveiliging wordt weliswaar groter, maar men overschat nog schromelijk de beveiliging van hun huis.

Zo denkt slechts een kwart van de deelnemers aan een onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken dat hun achterdeur de zwakste plek is, als het gaat om inbraakbeveiliging. In werkelijkheid is het echter veel slechter gesteld met die achterdeuren.

“En met ‘slecht’ bedoelen experts, dat een inbreker moeiteloos binnen 3 minuten een slot kan open¬breken”, aldus Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken. Als we naar de voordeuren kijken, dan kunnen we daar dezelfde conclusie trekken: slechts 1 op de 6 (17%) denkt dat hun eigen voordeur de zwakste plek is, terwijl eerder onderzoek aantoonde, dat ook van de voordeuren 4 van de 5 niet voldoende zijn beveiligd.

Actie nodig
De stichting heeft een foldertje gemaakt, dat tijdens de Nationale Inbraakpreventie Weken in nagenoeg alle bouwmarkten en ijzerwarenspeciaalzaken gratis wordt verstrekt. Hierin staat op eenvoudige manier uitgelegd waarop u moet letten en wat u kunt doen om de beveiliging van uw huis beter op orde te krijgen.

Ook online
Ook heeft de stichting op haar website de ‘Inbraak Preventie Check’ geplaatst, waarmee u uw eigen situatie makkelijk in kaart kunnen brengen.

Bron: Verbond van Verzekeraars

Daling aantal brandclaims, meeste claims bij gezinnen

brandclaimsHet aantal brandclaims van verzekerden op de particuliere inboedel- en opstalverzekering is in 2017 met zeven procent gedaald. Een mogelijke verklaring voor deze daling is dat grote pieken in het melden van schade door bijvoorbeeld storm en onweer zijn uitgebleven. Daarnaast blijkt dat verzekerden tussen de 38 en 56 jaar, die vaak een gezin hebben, gemiddeld twee keer zo vaak een brandclaim indienen bij de verzekeraar. Aandacht voor brandveiligheid bij gezinnen met (jonge) kinderen blijft daarom belangrijk.

Dat staat in de Risicomonitor Woningbranden, die het Verbond van Verzekeraars samen met Brandweer Nederland heeft opgesteld. In 2017 noteerde het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond 95.964 claims op de inboedel- en opstalverzekering waarbij brand de oorzaak was. Dat is zeven procent minder dan in 2016. “Naast oud en nieuw waren er weinig uitschieters in 2017”, vertelt Richard Weurding, algemeen directeur bij het Verbond van Verzekeraars. “De ervaring leert dat stormen met onweer vaak zorgen voor veel brandclaims, maar die zijn vorig jaar gelukkig uitgebleven.”

Gezinnen

Voor de eerste keer is het aantal brandclaims per leeftijd in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat polishouders binnen de leeftijdsgroep 38 en 56 jaar twee keer zoveel brandclaims indienen ten opzichte van de overige leeftijdsgroepen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat bij deze leeftijdsgroep vaak sprake is van een gezinssituatie met (jonge) kinderen. “Wij richten ons met voorlichting al jaren onder andere op gezinnen. Met het thema ‘Maak van je roze wolk geen rookwolk’ voeren we deze hele maand in het kader van de brandpreventieweken landelijk campagne om specifiek ouders van jonge kinderen bewust te maken hoe ze (thuis) brandveiligheid kunnen verbeteren. Mooi om te zien dat de cijfers uit de Risicomonitor onze keuze voor deze doelgroep ondersteunen”, reageert Stephan Wevers, voorzitter van Brandweer Nederland.

Regionale verschillen

In bijna alle provincies is het aantal brandclaims gedaald ten opzichte van 2016. Oost-Nederland, met Overijssel (22,1 claims per 1.000 huishoudens) en Drenthe (17,7), blijft koploper in brandclaims. De grootste daling werd genoteerd in Limburg. Daar werden 19,2 procent minder claims ingediend op de inboedel- en opstalverzekering met brand als oorzaak. In Zeeland werd het minst geclaimd (8,1 claims per 1.000 huishoudens), daarna volgen Flevoland en Friesland (beide 8,7).

Preventie

Verzekeraars en brandweer werken samen om Nederland brandveiliger te maken. De verzekeraars kunnen aan de hand van brandclaims in kaart brengen wanneer en waar er vaak branden in en om de woning plaatsvinden, zowel klein (schroeischades) als groot. De brandweer gebruikt deze informatie en resultaten uit eigen brandonderzoek om gericht publieksvoorlichting te geven. Concrete tips om thuis eenvoudig de brandveiligheid te verbeteren, staan op www.brandweer.nl/brandveiligheid.

Bron: Verbond van Verzekeraars

Menselijk handelen brandoorzaak nummer één in MKB

Menselijke fouten zijn de belangrijkste reden van bedrijfsbranden in het MKB. Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar Reaal. In de top 10 van brandoorzaken staat menselijk handelen nog boven elektra als brandrisico. Reaal maakte de lijst in het kader van de Nationale Brandpreventieweken en wil bedrijven zo wijzen op de impact van een bedrijfsbrand en het belang van preventieve maatregelen.

Hierbij moet met name gedacht worden aan ongelukken als gevolg van verkeerd machinegebruik en brand die ontstaat na het aanrijden van een elektriciteitsvoorziening in het magazijn. Ook het roken van sigaretten en het onzorgvuldig omgaan met brandbare stoffen zijn veelvuldig voorkomende oorzaken.

Elektra

Op de tweede plaats in de lijst staat ‘elektra.’ Daaronder valt brand door kortsluiting in verouderde stoppenkasten of stopcontacten, maar ook door kwalitatief slechte of beschadigde opladers en het onnodig aan laten staan van elektrische apparatuur.

Risico’s

De lijst wordt voor een belangrijk deel gevuld met externe factoren zoals bliksem of brand in een naastgelegen pand. U kunt de kans op brand dus nooit volledig uitsluiten. Het is met name belangrijk dat u zich bewust bent van de risico’s. Hieronder treft u de lijst met meest voorkomende oorzaken aan.

  1. Menselijk handelen
  2. Elektra
  3. Brandstichting
  4. Brand in naastgelegen pand
  5. Bliksem
  6. Hennepteelt
  7. Brand door broei
  8. Brand door dakdekken
  9. Montagefouten (bijv. van zonnepanelen)
  10. Overig (inclusief onbekend)

Preventiemaatregelen

Wij gaven u al eerder tips op brand in uw pand te voorkomen. Ook gaven wij u reeds tips om brandschade door elektra en containerbranden te voorkomen

Wij geven u graag nogmaals een aantal tips om brand door menselijk handelen te voorkomen.

Schoonmaken

De kans op brand neemt af wanneer u zorgvuldig opruimt. Denk aan zaagsel in een werkplaats maar ook stof op kantoor of in een winkel. Schoonmaken vertraagt de ontwikkeling van een beginnend brandje.

Controle

Controleer het pand wanneer u dit als laatste verlaat. Staat alle apparatuur uit (van machines tot koffiezetapparaat)? Is alle verlichting uit? Zijn ramen en tussendeuren gesloten? Controleer ook regelmatig lampen. Met name lampen die warmte afgeven. Een flikkerende TL-lamp kan een brandveroorzaker zijn. 

Vrije gevel

Plaats niets tegen de gevel van uw pand. Denk hierbij aan voertuigen maar ook aan afval en pallets. Deze objecten zijn geliefd bij brandstichters maar kunnen ook spontaan verbranden. 

Blusmiddelen

Zorg dat u de juiste blusmiddelen in huis hebt om potentiële branden te blussen. Zorg dat uw medewerkers ook weten hoe de blusmiddelen werken en wat te doen in geval van brand. Stel hiervoor een duidelijk protocol op.

Brandmelders

Plaats een goede brandmelder.  De ontwikkelingen op het gebied van innovatieve melders gaan snel. Veel apparatuur is tegenwoordig met elkaar te verbinden wat weer handige informatie kan opleveren. Gaat opeens de temperatuur in uw pand omhoog, dan kan het raadzaam zijn om via de webcam even polshoogte te nemen en de brandweer te waarschuwen bij een echte calamiteit.

Lees ook het document van het Verbond van Verzekeraars: Brandveilig Ondernemen

Bron: amweb

Voorkom diefstal van uw navigatiesysteem

navigatiesysteemHeeft u een auto met een ingebouwd navigatiesysteem? Of gebruikt u een los navigatiesysteem? Wees uzelf er dan van bewust dat (auto’s met ingebouwde) navigatiesystemen aantrekkelijk zijn voor dieven. Wij geven u daarom graag een aantal tips om de kans op diefstal te verminderen:

  • Laat de navigatie niet achter in de auto
    Laat een los navigatiesysteem bij voorkeur nooit achter in uw auto. Ook de houder en de kabel kunt u het beste meenemen uit de auto. Verwijder eventueel ook de afdruk van de houder van het raam.
  • Schakel bluetooth uit
    Door middel van het bluetooth-signaal kunnen dieven uw navigatiesysteem lokaliseren. Zet daarom alle mogelijke bluetooth signalen in uw auto uit wanneer u de auto verlaat.
  • Open het dashboardkastje
    Berg uw losse navigatiesysteem niet op in uw dashboardskastje, maar in uw kofferbak met hoedenplank. Laat uw dashboardkastje open staan zodat men ziet dat daar niets te halen valt.
  • Verwijder thuisadres
    Verwijder uw thuisadres (opgeslagen als ‘thuis’) uit uw navigatiesysteem. Wanneer dieven uw sleutelbos onderscheppen en zo uw auto inclusief navigatie stelen, kunnen ze navigeren naar uw huis om vervolgens daar naar binnen te gaan. Wilt u uw thuisadres wel voorprogrammeren, doe dit dan onder een andere noemer. 
  • Stel een beveiligingscode in
    Stel een wachtwoord in op uw navigatiesysteem zodat een dief geen toegang heeft tot het apparaat.

Verzekeren

Let erop dat uw losse navigatiesysteem niet onder de autoverzekering valt. Wanneer deze uit de auto gestolen wordt, volgt er dus geen uitkering vanuit uw autoverzekering. Afhankelijk van de specifieke situatie en uw voorwaarden kan de diefstal van het losse navigatiesysteem uit uw auto vallen onder de inboedelverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van braakschade.
Heeft u een ingebouwd navigatiesysteem in uw auto? Geef dit dan altijd door aan uw autoverzekeraar. Geef hierbij ook duidelijk aan of het systeem af fabriek is ingebouwd, of dat hij op een later moment is ingebouwd.

Wordt uw navigatiesysteem toch gestolen? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem dan contact op met ons kantoor.

Tips om verzuim te voorkomen

verzuimpreventieHet verzuim is in jaren niet zo hoog geweest als momenteel. Dit meldt het CBS. Het ziekteverzuim is dit jaar opgelopen tot 4,9%. Griep en verkoudheid zijn de meest genoemde verzuimredenen. Psychische klachten en burn-out komen minder vaak voor, maar zijn wel goed voor 25% van het totaal aantal verzuimdagen. Ook conflicten op het werk en vermoeidheid scoren hoog in het aantal verzuimdagen.

Verzuim onder uw medewerkers is niet alleen vervelend voor de medewerkers zelf, ook u ondervindt hier nadelen van. Hoewel u als werkgever ziekteverzuim natuurlijk nooit volledig kunt voorkomen, kunt u wel bijdragen aan de mentale- en fysieke gezondheid van uw medewerkers. Psychische aandoeningen (bijvoorbeeld stress) en lichamelijke aandoeningen (bijvoorbeeld rugklachten) komen veel voor en kunnen door kleine maatregelen teruggedrongen worden.

Verzuimpreventie

Wij geven u daarom graag een aantal tips om de kans op verzuim onder uw medewerkers te verlagen: 

  1. Creëer fijne werkplekken
    Alles begint bij een goede werkplek. Zijn de bureau’s en stoelen goed afgesteld? Wordt de temperatuur en luchtkwaliteit op de werkplek goed geregeld? Is er genoeg daglicht?
  2. Geef ruimte voor ontwikkeling
    Bied uw medewerkers mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door te investeren in opleidingen. Bij het gebrek aan mogelijkheden tot ontwikkeling en groei in het werk, verdwijnt de werklust.
  3. Zorg dat de werkdruk in balans is
    Vermijd te hoge of te lage werkdruk. Zorg dat uw medewerkers goed op de hoogte zijn van wat de taken zijn en geef hen passende verantwoordelijkheden. U wilt teveel stress maar ook verveling voorkomen. Dit kan beiden voor hoger verzuim zorgen. 
  4. Zorg voor een goede sfeer
    Bij een goede werksfeer gaan uw medewerkers met meer plezier naar het werk en zullen minder snel verzuimen.
  5. Luister naar uw medewerkers
    Uw medewerkers worden graag gehoord. Ga in gesprek en laat zien dat u uw medewerkers serieus neemt. Ook wanneer er mogelijk al iets aan de hand is; Psychische en lichamelijke klachten moeten bespreekbaar zijn.
  6. Zorg voor een gezonde lunch
    Gezond voedsel is belangrijk om gezond te blijven. Zorg dus voor een gezonde, gevarieerde lunch. Zet ook een fruitschaal neer voor een gezond tussendoortje.
  7. Stimuleer lichaamsbeweging
    Moedig uw personeel aan meer te bewegen. Dit kan door bijvoorbeeld met korting bedrijfsfitness aan te bieden en sportieve bedrijfsuitjes te doen. Stimuleer ook het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Geef ook het goede voorbeeld in de kleine dingen: een wandeling in de pauze of het nemen van de trap in plaats van de lift.
  8. Waardeer uw medewerkers
    Zorg dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen. Zonder waardering verdwijnt de werklust.
  9. Werk met een verzuimprotocol
    Duidelijke regels voorkomt verzuim om de verkeerde redenen. Met een duidelijk protocol laat u zien dat u verzuim serieus neemt. Maak dit protocol voor iedereen beschikbaar en licht het protocol toe.

Verzekeren

Helaas is niet al het verzuim te voorkomen. U kunt wel een groot deel van de kosten voorkomen. Er zijn verschillende verzekeringen om de risico’s te dekken. Neem contact op met ons kantoor voor meer informatie.

Bron:

CBS

1 2 3