Nieuws

Is uw bedrijfspand bestand tegen het veranderende klimaat?  

Extreme sneeuw- en regenval zijn met het veranderende klimaat onderdeel van het najaar geworden. Het is belangrijk dat uw bedrijfspand deze extreme weersomstandigheden aankan. Dit extreme weer kan namelijk zorgen voor opeenhoping van water of sneeuw op uw dak, wat in sommige gevallen zelfs tot instorting kan leiden.

Extreem weer

Extreme neerslag kan verschillende gevolgen met zich meebrengen; Wateraccumulatie is de druk die een opeenhoping van regen- en/of smeltwater uitoefent op het dak van een gebouw. Sneeuwdruk is de druk die sneeuw en/of ijs uitoefenen op de buitenkant van een gebouw. Beiden dus een groot risico voor uw bedrijfspand.

Risicovolle daken

Met name bij platte daken met een zogenaamde ‘lichte’ constructie zorgt hevige regenval voor een grote belasting en buigt het dak eerder door. Denk hierbij aan daken van stalen platen, maar ook aluminium en hout. Deze lichte dakconstructies komen veel voor bij bedrijfsgebouwen en distributiecentra. Ook wanneer er na de bouw wijzigingen zijn aangebracht aan, op of onder de dakconstructie kan dat een extra belasting betekenen waar het dak niet op berekend is. Denk aan installaties die achteraf op het dak zijn geplaatst. Maar ook installaties ín het gebouw zelf, zoals een sprinklerinstallatie die later is geïnstalleerd. 

Oorzaken

Het instorten van daken kan diverse oorzaken hebben. Twee voorbeelden:

  • een combinatie van een verstopte hemelwaterafvoer, onvoldoende overstortpunten en een te lichte dakconstructie. Het gevolg is dat het gewicht van het water op het dak te veel wordt en het dak hieronder bezwijkt.
  • door vorst kan de hemelwaterafvoer bevriezen. Door de combinatie van smeltwater en sneeuw die naar één kant van het dak worden geblazen komt er te veel druk op één punt. Met als gevolg dat het dak instort. 

Preventietips

Welke preventieve maatregelen kunt u treffen?

  1. Laat een deskundige een wateraccumulatie berekening voor uw dak maken en neem indien nodig de juiste maatregelen.
  2. Zorg voor een helling (afschot) van minimaal 1,6%. Dat voorkomt dat water zich in de dakbedekking ophoopt.
  3. Zorg voor voldoende overloopmogelijkheden door middel van een noodafvoersysteem zoals een spuigat.
  4. Breng compartimenten aan, zodat niet het volledige dak instort als het toch mis gaat.
  5. Inspecteer het dak regelmatig
  6. Onderhoud het dak en voorkom vervuiling.
  7. Zorg voor een dichte dakrand, zodat het dak er niet af kan waaien.

Houd rekening met het feit dat instorting van uw dak niet altijd is verzekerd onder uw gebouwenverzekering. Het is daarom nog belangrijker om schade te voorkomen. Neem gerust eens contact op met ons kantoor voor meer informatie omtrent instorting van uw dak en uw verzekering. 

Fijne feestdagen & een heel mooi 2019!

Brandveilig tijdens de feestdagen

Met de feestdagen versieren veel ondernemers hun bedrijf. Goed voor de sfeer, maar neemt u ook de risico’s in acht? Denk aan brand door kaarsen en licht ontvlambare kerstversiering. Met onze tips verkleint u de kans op brand.

Versiering

  • Wist u dat de meeste kunststof vlaggetjes en synthetische slingers niet voldoen aan de brandveiligheidseisen? Kunststof en synthetische materialen veroorzaken bij brand gevaarlijke druppelvorming en verstikkende rook. Op de verpakking van versiering vindt u de brandvertragende eigenschappen.
  • Gebruik moeilijk brandbare versiering, zoals vlaggetjes van aluminium of geïmpregneerd papier.
  • Bewaar de verpakking goed. Bij een controle van de brandweer of gemeente kunt u dan aantonen dat u brandveilige versiering heeft gebruikt.
  • Behandel niet-brandveilige versiering met een brandvertragend middel (impregneren). Schakel hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in. Vraag om een schriftelijk bewijs waarmee u kunt aantonen dat de behandelde materialen aan de brandveiligheidseisen voldoen.
  • Gebruik geen versieringen die langer dan een jaar geleden zijn geïmpregneerd of laat ze opnieuw behandelen.

Verlichting

  • Gebruik geen kaarsen of andere lichtbronnen met open vlam.
  • Test de feestverlichting voordat u deze ophangt door deze een half uurtje te laten branden.
  • Controleer of de bedrading van de feestverlichting onbeschadigd is.
  • Sluit feestverlichting bij voorkeur rechtstreeks of met een enkel verlengsnoer aan op een stopcontact.
  • Rol kabelhaspels helemaal af om overbelasting te voorkomen.
  • Haal na gebruik de stekker uit het stopcontact.

Hang uw versiering veilig op

Het is belangrijk dat u de versiering op veilige plekken aanbrengt. Breng versieringen binnen altijd aan:

  • op minimaal 50 centimeter afstand van lampen en andere warmtebronnen.
  • op minimaal 2,5 meter hoogte, buiten het bereik van publiek.
  • zonder dat ze de werking van brandmelders, sprinklers en bewegingsmelders van alarminstallaties belemmeren.
  • op zo een manier dat de blusmiddelen zichtbaar en bereikbaar blijven.
  • op zo een manier dat de vluchtwegen en nooduitgangen vrij blijven.

Breng versieringen buiten, zonder dat u de doorgang voor hulpdiensten belemmert, altijd aan:

  • op minimaal 4,20 meter hoogte.
  • op zo een manier dat er nog een vrije doorgang is van minimaal 3,20 meter breedte.

 

Jaar uitstel verbod op asbestdaken

De Tweede Kamer heeft in oktober ingestemd met het wetsvoorstel van staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) om asbestdaken te verbieden. Maar het verbod komt wel bijna een jaar later dan oorspronkelijk gepland, namelijk per 31 december 2024 in plaats van begin 2024. Ook wordt er voor die tijd nog onderzocht of er wel voldoende financieringsmogelijkheden zijn voor de sanering van asbestdaken. 
Van Veldhoven: “Het is simpel: asbest is een grote bedreiging voor onze gezondheid en we moeten er vanaf. Het verbod op daken met asbest na 2024 staat nu. Dat betekent helderheid voor iedereen en de hoogste tijd om vandaag nog met saneren te beginnen.” Eigenaren van zakelijke panden en woonhuizen hebben nu een jaar extra om hun asbestdaken te saneren. 

Verdere versnelling

Momenteel resteert er in Nederland nog zo’n 80 miljoen vierkante meter dak met asbest. In 2016 is bijna 10 miljoen vierkante meter gesaneerd, vorig jaar 10,8 miljoen en dit jaar zal uitkomen op zo’n 12 miljoen. Het ministerie en betrokken partijen zien bovendien mogelijkheden voor verdere versnelling. Daken zijn de grootste resterende bron waardoor asbestvezels nog in het milieu komen.

75 miljoen voor sanering

Om daken met asbest te saneren, was al eerder een pot van 75 miljoen euro beschikbaar gesteld. Bedrijven en particulieren kunnen hiervan gebruik maken om asbestdaken te vervangen. Per vierkante meter wordt 4,50 euro uitgekeerd met een maximum van 25.000 euro per adres. Op dit moment resteert uit de pot nog ongeveer 5 miljoen euro.

Verbod sinds 1993

Het is in Nederland al sinds 1993 verboden om asbest te gebruiken in de bouw. Dat betekent dat alle nog bestaande daken met asbest in Nederland momenteel minimaal zo’n 25 jaar oud zijn.
Bron: AMweb + Rijksoverheid

Tips voor onderhoud van uw dak

onderhoud dakHet najaar is in volle gang. Regen, wind en lage temperaturen horen thuis in het huidige weerbericht. Binnen zit u gelukkig warm en droog. Dat wilt u natuurlijk ook graag zou houden! Onderhoud daarom het dak van uw woning goed. 

Tips

Wanneer er iets mis is op het dak, merkt u dit vaak niet direct. Pas na enige tijd (gepaard met wind en buien) kan u binnen last krijgen van lekkage. Dit kan zeer vervelende gevolgen met zich meebrengen. Belangrijk dus dat u uw dak goed onderhoudt. Wij geven u graag een aantal tips:

  • Kijk buiten of er dakpannen scheef liggen of ontbreken. Met name na een storm. U hoeft u het dak niet op, kijk vanaf de straat of uw tuin.
  • Heeft u een ladder? Kijk dan in de dakgoot of daar bladeren liggen en ruim deze op. 
  • Houd ook de conditie van de dakgoten in de gaten. Zijn er scheuren en lekken? Dan zult u onderhoud moeten plegen.
  • Controleer u plafond op vochtplekken. Mocht er lekkage zijn, dan wilt u dit snel constateren.

Is onderhoud aan uw dak nodig? Het is dan raadzaam een specialist in te schakelen. Zelf uw dak betreden kan gevaarlijk zijn!

Onderhoud voorkomt schade. Wanneer u geen onderhoud pleegt en er ontstaat schade aan uw woning, is dit in veel gevallen niet gedekt onder uw verzekering! Een extra reden om af en toe eens omhoog te kijken!

136 Inbraken per dag, wat kunt u doen?

inbraakpreventieMet de donkere winterdagen voor de deur wordt het weer hoog tijd om aandacht te besteden aan degelijk hang- en sluitwerk. “Want ondanks de dalende inbraakcijfers (van 91.000 keer in 2012 naar 49.500 vorig jaar) wordt er nog steeds 136 keer per dag ingebroken”, meldt de Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken.

Vervangen cilinder

Volgens voorzitter Coen Staal is het geen uitzondering dat mensen ergens al ruim vijftien jaar wonen en nog nooit het slot of de cilinder van hun voordeur hebben vervangen. Sterker nog, uit onderzoek van de stichting blijkt dat dit geldt voor twee op de vijf Nederlanders. “Als je het slot of cilinder de afgelopen vijf jaar niet hebt vervangen, dan is er een grote kans dat een inbreker binnen drie minuten bij je binnen staat”, aldus Staal.

Keurmerken

Om mensen op weg te helpen de juiste beveiligingsproducten te kopen, zijn er twee keurmerken: het PKVW (Politie Keurmerk Veilig Wonen) en de SKG (Stichting Kwaliteit Gevelbouw). Voor een huis met goede beveiliging dat voorzien is van een Politiekeurmerk Veilig Wonen wordt de kans op een woninginbraak kleiner. De Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken geeft aan dat de kans op een inbraak met maar liefst 70-90% wordt verlaagd. Slechts 9% van alle woningen in Nederland heeft het Politiekeurmerk Veilig Wonen.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de keurmerken of het beveiligen van uw woning? Kijk dan op de website van de Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken www.stichtingnipw.nl.

Bronnen:
Verbond van Verzekeraars
Stichting Nationale Inbraak Preventie Weken

 

RegioBank weer de hoogste waardering!

RegioBank krijgt van haar klanten de hoogste rapportcijfers. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 12.000 consumenten. Vorig jaar stond de bank ook al bovenaan.

RegioBank kreeg als algemeen cijfer een 9,2. Ook voor service en voor Internet en Mobiel Bankieren heeft RegioBank met een 8,6 het hoogste cijfer. Het onderzoek werd gehouden onder 12.000 klanten. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd op de website van de Consumentenbond.

“Het is een uitslag om trots op te zijn. Zulke hoge cijfers zijn natuurlijk een prachtig compliment. Dat onze klanten onze service zo hoog waarderen, is voor mij weer een bevestiging dat RegioBank de juiste keuzes maakt.”, aldus adviseur Stefan.

Met ruim 530 vestigingen in dorpen en kleine steden is RegioBank dé bank in de buurt. Een bank, waar mensen persoonlijk geholpen worden door een lokale Zelfstandig Adviseur die ze kent en die weet wat er speelt in de omgeving.

Over RegioBank

Met ruim 530 vestigingen in dorpen en kleine steden is RegioBank de bank in de buurt. Een bank waar mensen geholpen worden door een lokale Zelfstandig Adviseur die ze kent en weet wat er speelt in hun omgeving. RegioBank kiest bewust voor de regio. Zij vindt dat lokale gemeenschappen waardevol zijn voor Nederland. En dat lokale basisvoorzieningen zoals een school, supermarkt en een bank moeten blijven bestaan. Daarom zorgt RegioBank ervoor dat iedereen zijn geldzaken in de buurt kan regelen. En maakt de bank zich sterk voor de leefbaarheid van dorpen. RegioBank maakt deel uit van de Volksbank, net zoals ASN Bank, BLG Wonen en SNS. Vanuit onze gezamenlijke missie om te bankieren met de menselijke maat dragen wij samen bij aan een financieel gezond leven voor iedereen in Nederland. Voor meer informatie: www.regiobank.nl.

Vergelijk uw zorgverzekering voor 2019

zorgverzekeringEerder maakten wij u al de belangrijkste veranderingen met betrekking tot uw zorgverzekering bekend. Wellicht wilt u naar aanleiding van de wijzigingen van uw verzekeraar overstappen?

De bekendgemaakte premies verschillen van elkaar en het kan dus lonen om uw huidige zorgverzekering te vergelijken met andere verzekeringen!

Vergelijk nu!

Consument overschat beveiliging eigen woning

inbraakDe bewustwording van Nederlanders over de eigen woningbeveiliging wordt weliswaar groter, maar men overschat nog schromelijk de beveiliging van hun huis.

Zo denkt slechts een kwart van de deelnemers aan een onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken dat hun achterdeur de zwakste plek is, als het gaat om inbraakbeveiliging. In werkelijkheid is het echter veel slechter gesteld met die achterdeuren.

“En met ‘slecht’ bedoelen experts, dat een inbreker moeiteloos binnen 3 minuten een slot kan open¬breken”, aldus Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken. Als we naar de voordeuren kijken, dan kunnen we daar dezelfde conclusie trekken: slechts 1 op de 6 (17%) denkt dat hun eigen voordeur de zwakste plek is, terwijl eerder onderzoek aantoonde, dat ook van de voordeuren 4 van de 5 niet voldoende zijn beveiligd.

Actie nodig
De stichting heeft een foldertje gemaakt, dat tijdens de Nationale Inbraakpreventie Weken in nagenoeg alle bouwmarkten en ijzerwarenspeciaalzaken gratis wordt verstrekt. Hierin staat op eenvoudige manier uitgelegd waarop u moet letten en wat u kunt doen om de beveiliging van uw huis beter op orde te krijgen.

Ook online
Ook heeft de stichting op haar website de ‘Inbraak Preventie Check’ geplaatst, waarmee u uw eigen situatie makkelijk in kaart kunnen brengen.

Bron: Verbond van Verzekeraars

Daling aantal brandclaims, meeste claims bij gezinnen

brandclaimsHet aantal brandclaims van verzekerden op de particuliere inboedel- en opstalverzekering is in 2017 met zeven procent gedaald. Een mogelijke verklaring voor deze daling is dat grote pieken in het melden van schade door bijvoorbeeld storm en onweer zijn uitgebleven. Daarnaast blijkt dat verzekerden tussen de 38 en 56 jaar, die vaak een gezin hebben, gemiddeld twee keer zo vaak een brandclaim indienen bij de verzekeraar. Aandacht voor brandveiligheid bij gezinnen met (jonge) kinderen blijft daarom belangrijk.

Dat staat in de Risicomonitor Woningbranden, die het Verbond van Verzekeraars samen met Brandweer Nederland heeft opgesteld. In 2017 noteerde het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond 95.964 claims op de inboedel- en opstalverzekering waarbij brand de oorzaak was. Dat is zeven procent minder dan in 2016. “Naast oud en nieuw waren er weinig uitschieters in 2017”, vertelt Richard Weurding, algemeen directeur bij het Verbond van Verzekeraars. “De ervaring leert dat stormen met onweer vaak zorgen voor veel brandclaims, maar die zijn vorig jaar gelukkig uitgebleven.”

Gezinnen

Voor de eerste keer is het aantal brandclaims per leeftijd in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat polishouders binnen de leeftijdsgroep 38 en 56 jaar twee keer zoveel brandclaims indienen ten opzichte van de overige leeftijdsgroepen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat bij deze leeftijdsgroep vaak sprake is van een gezinssituatie met (jonge) kinderen. “Wij richten ons met voorlichting al jaren onder andere op gezinnen. Met het thema ‘Maak van je roze wolk geen rookwolk’ voeren we deze hele maand in het kader van de brandpreventieweken landelijk campagne om specifiek ouders van jonge kinderen bewust te maken hoe ze (thuis) brandveiligheid kunnen verbeteren. Mooi om te zien dat de cijfers uit de Risicomonitor onze keuze voor deze doelgroep ondersteunen”, reageert Stephan Wevers, voorzitter van Brandweer Nederland.

Regionale verschillen

In bijna alle provincies is het aantal brandclaims gedaald ten opzichte van 2016. Oost-Nederland, met Overijssel (22,1 claims per 1.000 huishoudens) en Drenthe (17,7), blijft koploper in brandclaims. De grootste daling werd genoteerd in Limburg. Daar werden 19,2 procent minder claims ingediend op de inboedel- en opstalverzekering met brand als oorzaak. In Zeeland werd het minst geclaimd (8,1 claims per 1.000 huishoudens), daarna volgen Flevoland en Friesland (beide 8,7).

Preventie

Verzekeraars en brandweer werken samen om Nederland brandveiliger te maken. De verzekeraars kunnen aan de hand van brandclaims in kaart brengen wanneer en waar er vaak branden in en om de woning plaatsvinden, zowel klein (schroeischades) als groot. De brandweer gebruikt deze informatie en resultaten uit eigen brandonderzoek om gericht publieksvoorlichting te geven. Concrete tips om thuis eenvoudig de brandveiligheid te verbeteren, staan op www.brandweer.nl/brandveiligheid.

Bron: Verbond van Verzekeraars

Menselijk handelen brandoorzaak nummer één in MKB

Menselijke fouten zijn de belangrijkste reden van bedrijfsbranden in het MKB. Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar Reaal. In de top 10 van brandoorzaken staat menselijk handelen nog boven elektra als brandrisico. Reaal maakte de lijst in het kader van de Nationale Brandpreventieweken en wil bedrijven zo wijzen op de impact van een bedrijfsbrand en het belang van preventieve maatregelen.

Hierbij moet met name gedacht worden aan ongelukken als gevolg van verkeerd machinegebruik en brand dat ontstaat na het aanrijden van een elektriciteitsvoorziening in het magazijn. Ook het roken van sigaretten en het onzorgvuldig omgaan met brandbare stoffen zijn veelvuldig voorkomende oorzaken.

Elektra

Op de tweede plaats in de lijst staat ‘elektra.’ Daaronder valt brand door kortsluiting in verouderde stoppenkasten of stopcontacten, maar ook door kwalitatief slechte of beschadigde opladers en het onnodig aan laten staan van elektrische apparatuur.

Risico’s

De lijst wordt voor een belangrijk deel gevuld met externe factoren zoals bliksem of brand in een naastgelegen pand. U kunt de kans op brand dus nooit volledig uitsluiten. Het is met name belangrijk dat u zich bewust bent van de risico’s. Hieronder treft u de lijst met meest voorkomende oorzaken aan.

  1. Menselijk handelen
  2. Elektra
  3. Brandstichting
  4. Brand in naastgelegen pand
  5. Bliksem
  6. Hennepteelt
  7. Brand door broei
  8. Brand door dakdekken
  9. Montagefouten (bijv. van zonnepanelen)
  10. Overig (inclusief onbekend)

Preventiemaatregelen

Wij gaven u al eerder tips op brand in uw pand te voorkomen. Ook gaven wij u reeds tips om brandschade door elektra en containerbranden te voorkomen

Wij geven u graag nogmaals een aantal tips om brand door menselijk handelen te voorkomen.

Schoonmaken

De kans op brand neemt af wanneer u zorgvuldig opruimt. Denk aan zaagsel in een werkplaats maar ook stof op kantoor of in een winkel. Schoonmaken vertraagt de ontwikkeling van een beginnend brandje.

Controle

Controleer het pand wanneer u dit als laatste verlaat. Staat alle apparatuur uit (van machines tot koffiezetapparaat)? Is alle verlichting uit? Zijn ramen en tussendeuren gesloten? Controleer ook regelmatig lampen. Met name lampen die warmte afgeven. Een flikkerende TL-lamp kan een brandveroorzaker zijn. 

Vrije gevel

Plaats niets tegen de gevel van uw pand. Denk hierbij aan voertuigen maar ook aan afval en pallets. Deze objecten zijn geliefd bij brandstichters maar kunnen ook spontaan verbranden. 

Blusmiddelen

Zorg dat u de juiste blusmiddelen in huis hebt om potentiële branden te blussen. Zorg dat uw medewerkers ook weten hoe de blusmiddelen werken en wat te doen in geval van brand. Stel hiervoor een duidelijk protocol op.

Brandmelders

Plaats een goede brandmelder.  De ontwikkelingen op het gebied van innovatieve melders gaan snel. Veel apparatuur is tegenwoordig met elkaar te verbinden wat weer handige informatie kan opleveren. Gaat opeens de temperatuur in uw pand omhoog, dan kan het raadzaam zijn om via de webcam even polshoogte te nemen en de brandweer te waarschuwen bij een echte calamiteit.

Bron: amweb

 

Voorkom diefstal van uw navigatiesysteem

navigatiesysteemHeeft u een auto met een ingebouwd navigatiesysteem? Of gebruikt u een los navigatiesysteem? Wees uzelf er dan van bewust dat (auto’s met ingebouwde) navigatiesystemen aantrekkelijk zijn voor dieven. Wij geven u daarom graag een aantal tips om de kans op diefstal te verminderen:

  • Laat de navigatie niet achter in de auto
    Laat een los navigatiesysteem bij voorkeur nooit achter in uw auto. Ook de houder en de kabel kunt u het beste meenemen uit de auto. Verwijder eventueel ook de afdruk van de houder van het raam.
  • Schakel bluetooth uit
    Door middel van het bluetooth-signaal kunnen dieven uw navigatiesysteem lokaliseren. Zet daarom alle mogelijke bluetooth signalen in uw auto uit wanneer u de auto verlaat.
  • Open het dashboardkastje
    Berg uw losse navigatiesysteem niet op in uw dashboardskastje, maar in uw kofferbak met hoedenplank. Laat uw dashboardkastje open staan zodat men ziet dat daar niets te halen valt.
  • Verwijder thuisadres
    Verwijder uw thuisadres (opgeslagen als ‘thuis’) uit uw navigatiesysteem. Wanneer dieven uw sleutelbos onderscheppen en zo uw auto inclusief navigatie stelen, kunnen ze navigeren naar uw huis om vervolgens daar naar binnen te gaan. Wilt u uw thuisadres wel voorprogrammeren, doe dit dan onder een andere noemer. 
  • Stel een beveiligingscode in
    Stel een wachtwoord in op uw navigatiesysteem zodat een dief geen toegang heeft tot het apparaat.

Verzekeren

Let erop dat uw losse navigatiesysteem niet onder de autoverzekering valt. Wanneer deze uit de auto gestolen wordt, volgt er dus geen uitkering vanuit uw autoverzekering. Afhankelijk van de specifieke situatie en uw voorwaarden kan de diefstal van het losse navigatiesysteem uit uw auto vallen onder de inboedelverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van braakschade.
Heeft u een ingebouwd navigatiesysteem in uw auto? Geef dit dan altijd door aan uw autoverzekeraar. Geef hierbij ook duidelijk aan of het systeem af fabriek is ingebouwd, of dat hij op een later moment is ingebouwd.

Wordt uw navigatiesysteem toch gestolen? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem dan contact op met ons kantoor.

Tips om verzuim te voorkomen

verzuimpreventieHet verzuim is in jaren niet zo hoog geweest als momenteel. Dit meldt het CBS. Het ziekteverzuim is dit jaar opgelopen tot 4,9%. Griep en verkoudheid zijn de meest genoemde verzuimredenen. Psychische klachten en burn-out komen minder vaak voor, maar zijn wel goed voor 25% van het totaal aantal verzuimdagen. Ook conflicten op het werk en vermoeidheid scoren hoog in het aantal verzuimdagen.

Verzuim onder uw medewerkers is niet alleen vervelend voor de medewerkers zelf, ook u ondervindt hier nadelen van. Hoewel u als werkgever ziekteverzuim natuurlijk nooit volledig kunt voorkomen, kunt u wel bijdragen aan de mentale- en fysieke gezondheid van uw medewerkers. Psychische aandoeningen (bijvoorbeeld stress) en lichamelijke aandoeningen (bijvoorbeeld rugklachten) komen veel voor en kunnen door kleine maatregelen teruggedrongen worden.

Verzuimpreventie

Wij geven u daarom graag een aantal tips om de kans op verzuim onder uw medewerkers te verlagen: 

  1. Creëer fijne werkplekken
    Alles begint bij een goede werkplek. Zijn de bureau’s en stoelen goed afgesteld? Wordt de temperatuur en luchtkwaliteit op de werkplek goed geregeld? Is er genoeg daglicht?
  2. Geef ruimte voor ontwikkeling
    Bied uw medewerkers mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door te investeren in opleidingen. Bij het gebrek aan mogelijkheden tot ontwikkeling en groei in het werk, verdwijnt de werklust.
  3. Zorg dat de werkdruk in balans is
    Vermijd te hoge of te lage werkdruk. Zorg dat uw medewerkers goed op de hoogte zijn van wat de taken zijn en geef hen passende verantwoordelijkheden. U wilt teveel stress maar ook verveling voorkomen. Dit kan beiden voor hoger verzuim zorgen. 
  4. Zorg voor een goede sfeer
    Bij een goede werksfeer gaan uw medewerkers met meer plezier naar het werk en zullen minder snel verzuimen.
  5. Luister naar uw medewerkers
    Uw medewerkers worden graag gehoord. Ga in gesprek en laat zien dat u uw medewerkers serieus neemt. Ook wanneer er mogelijk al iets aan de hand is; Psychische en lichamelijke klachten moeten bespreekbaar zijn.
  6. Zorg voor een gezonde lunch
    Gezond voedsel is belangrijk om gezond te blijven. Zorg dus voor een gezonde, gevarieerde lunch. Zet ook een fruitschaal neer voor een gezond tussendoortje.
  7. Stimuleer lichaamsbeweging
    Moedig uw personeel aan meer te bewegen. Dit kan door bijvoorbeeld met korting bedrijfsfitness aan te bieden en sportieve bedrijfsuitjes te doen. Stimuleer ook het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Geef ook het goede voorbeeld in de kleine dingen: een wandeling in de pauze of het nemen van de trap in plaats van de lift.
  8. Waardeer uw medewerkers
    Zorg dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen. Zonder waardering verdwijnt de werklust.
  9. Werk met een verzuimprotocol
    Duidelijke regels voorkomt verzuim om de verkeerde redenen. Met een duidelijk protocol laat u zien dat u verzuim serieus neemt. Maak dit protocol voor iedereen beschikbaar en licht het protocol toe.

Verzekeren

Helaas is niet al het verzuim te voorkomen. U kunt wel een groot deel van de kosten voorkomen. Er zijn verschillende verzekeringen om de risico’s te dekken. Neem contact op met ons kantoor voor meer informatie.

Bron:

CBS

Gevolgen Prinsjesdag voor ondernemers

PrinsjesdagPrinsjesdag 2018: wat verandert er voor zzp’er en mkb’ers? Uit de troonrede, officiële Prinsjesdagstukken en het verwachte begrotingsakkoord 2019 komen een aantal maatregelen die mogelijk van invloed zijn op ondernemers. Daarom hebben we de belangrijkste gevolgen er voor u uitgelicht. De ingangsdatum van deze (wets)wijzigingen is nog niet definitief.

Verhoging omzetbelasting (btw)

Het kabinet wil het lage btw-tarief van 6% vanaf 1 januari 2019 verhogen naar 9%.

Vennootschapsbelasting

Om ondernemen aantrekkelijk te maken, gaat het tarief van de vennootschapsbelasting (VPB) omlaag. Dit gebeurt stapsgewijs in de komende drie jaar. In 2019 wordt het tarief voor bedrijven die winst maken tot € 200.000,- verlaagd naar 19%. Voor bedrijven met winsten boven € 200.000,- wordt dit tarief 24,30% in 2019. Vanaf 2020 dalen de VPB tarieven naar respectievelijk 17,5% en 23,90%. In 2021 worden dat 16% en 22,25%. De exacte ingangsdatum is nog niet bekend.

Ondernemers die hun verliezen willen verrekenen met toekomstige winsten krijgen te maken met een beperking in de VPB. Vanaf 2019 kunnen zij nog maar over zes boekjaren hun verliezen verrekenen met de winst. De voorwaartse verliesverrekening is nu nog negen jaar.

Bedrijfsvoering

Daarnaast gaat de overheid in 2019 flink investeren in de aanpak voor een digitaal weerbaar Nederland. De grootte en de ernst van de cybercrime dreigingen zijn nog altijd aanzienlijk. Daarnaast blijft cybercrime zich in snel tempo ontwikkelen.

Personeel

Is er sprake van een bedrijfsongeval waarvoor een ondernemer aansprakelijk is? Dan hebben familieleden van slachtoffers die daarbij ernstig en blijvend letsel oplopen straks recht op een vergoeding. Dat geldt ook voor nabestaanden van werknemers die door de gebeurtenis overlijden. Afhankelijk van de situatie wordt de vergoeding tussen € 12.500,- en € 20.000,-. De ingangsdatum van deze Wet Affectieschade is 1 januari 2019.

Het geboorteverlof voor partners wordt verlengd van twee dagen tot maximaal zes weken.

Bron:

Nationale Nederlanden

Het risico van keyless entry

keyless entryVeel moderne auto’s zijn voorzien van een ‘keyless entry’-systeem. Deze voertuigen ontgrendelen zichzelf zodra de autosleutel in de buurt komt. Handig, zult u in eerste instantie denken. Maar helaas brengt dit systeem ook grote nadelen met zich mee. De voertuigen met een dergelijk systeem zijn namelijk erg diefstalgevoelig.

Hoe werkt ‘Keyless Entry’?

Wanneer een auto is voorzien van keyless entry, zal de auto automatisch van het slot af gaan wanneer de sleutel (voorzien van een chip) in de buurt van het voertuig komt. Met een druk op de knop kan de motor worden gestart. Bij het weglopen met de sleutel gaat de auto automatisch weer op slot.

Relay attack

Volgens specialisten zijn alle auto’s van 2017 of eerder voorzien van dit systeem, makkelijk te hacken. Criminelen kunnen zich toegang tot de auto verschaffen door een zogenaamde ‘relay attack’. Met behulp van een apparaatje wordt het signaal van de sleutel opgepikt en gekopieerd. Op die manier is de auto voor dieven gemakkelijk te openen. 

Niet alleen worden auto’s met keyless entry vaker gestolen, ook is er vaker sprake van diefstal uit de auto, zonder dat er braaksporen zijn. Dat kan er ook nu al voor zorgen dat een verzekeraar weigert de schade te vergoeden.

Diefstalmeter

Bewustwording is een groot onderdeel in de strijd tegen relay attacks. Op www.diefstalmeter.nl kunt u checken hoe groot het risico is dat uw voertuig gestolen wordt.

Wat kunt u doen?

U kunt zelf maatregelen nemen om de kans op een relay attack bij uw voertuig te verlagen. 

  • Berg de sleutel goed op. Leg deze bijvoorbeeld niet vlakbij de voordeur. Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter, dus houd hier rekening mee bij het opbergen van de sleutel.
  • Monteer een goedgekeurde startonderbreker met een eigen autorisatie. Deze voorkomt in ieder geval dat de auto wordt meegenomen.
  • Laat keyless entry uitschakelen door de dealer.
  • Koop een sleuteltasje of -bakje voorzien van metaal(folie) die het signaal blokkeert.
  • Monteer een extra stuurslot.
  • Informeer bij uw dealer of er software-matige aanpassingen mogelijk zijn.
  • Parkeer uw voertuig waar mogelijk in het zicht en in het licht, of in een garage.


Bronnen:

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit

KIWA

Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit

Sterretje in uw autoruit? Bel ons kantoor!

ruitschadeDe herfst is officieel begonnen. Dat betekent dat het weer wat onstuimiger kan worden. Een hagelbui hoort daar ook bij. De afgelopen jaren hebben we al gezien dat een fikse hagelbui met grote hagelstenen niet meer zo zeldzaam is. Dit kan vervelende gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan ruitschade.

Samenwerkende ruitherstellers

Mocht u ruitschade oplopen, dan wilt u dit uiteraard zo snel mogelijk laten herstellen. Neem daarom bij ruitschade altijd even contact met ons op. Wij kunnen nagaan of u voor ruitschade verzekerd bent. Ook kunnen wij u doorverwijzen naar een ruithersteller.

Het komt regelmatig voor dat mensen ter plekke worden benaderd door een hersteller voor het repareren van een autoruit. Bijvoorbeeld op de parkeerplaats bij de supermarkt. Deze herstellers zijn vaak niet op de hoogte van uw autoverzekering en verstrekken daarom niet altijd de juiste informatie. Dit kan voor vervelende verrassingen achteraf zorgen. Neem dus voordat u uw autoruit laat herstellen altijd even contact met ons op. 

Veel autoverzekeringen hanteren kortingen op het eigen risico wanneer u naar een samenwerkende ruithersteller gaat. Vooraf informeren loont dus zeker!

Uw scooter verkopen? Schrijf het kenteken over.

overschrijvenVerkoopt u uw scooter? Dan dient het kenteken overgeschreven te worden op naam van de koper. Wij merken dat men hier regelmatig over belt en hier niet altijd van op de hoogte is. Daarom lichten wij het graag nog eens toe in deze nieuwsbrief.

Kentekenbewijs compleet

Als u uw scooter gaat verkopen, moet u uw kentekenbewijs compleet hebben. Bent u (een deel van) het kentekenbewijs en/of de tenaamstellingscode kwijt? Dan moet u eerst een vervangend kentekenbewijs aanvragen bij de RDW of een nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.

Overschrijven kenteken

U kunt het kenteken laten overschrijven bij een kentekenloket, een RDW-keuringsstation of een RDW-balie. Veel PostNL balies zijn ook kentekenloket. Via de website van PostNL kunt u een kentekenloket bij u in de buurt opzoeken. U kunt uw kenteken ook online overschrijven via de DigiD app.

Het overschrijven bij een kentekenloket of RDW-balie gaat als volgt:

  1. Voor het overschrijven van het kenteken zijn de volgende documenten nodig:
    – Een geldig legitimatiebewijs van de koper
    – Het originele Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kenteken
    of
    – Het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode
  2. Bij het loket wordt het voertuig op naam van de koper gezet. De koper krijgt dan een tenaamstellingsverslag mee. Dit is een schriftelijke bewijs van de overschrijving met de eerste 4 cijfers van de tenaamstellingscode. Het tenaamstellingsverslag wordt ook naar uw Berichtenbox (digitale brievenbus van de overheid) verzonden. Tevens wordt er een vrijwaringsbewijs verstrekt. Dit document toont aan dat het kenteken niet meer op uw naam als verkopende partij staat. U stuurt een kopie van het vrijwaringsbewijs naar ons kantoor, zodat wij uw verzekering kunnen beëindigen per vrijwaringsdatum.
  3. Vanaf dat moment is de kopende partij verantwoordelijk voor het kenteken en alle zaken die hierbij horen (zoals een scooterverzekering).
  4. De koper krijgt een nieuwe kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingscode thuis gestuurd.

Mocht u nog vragen hebben over het overschrijven van uw scooter, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Prinsjesdag: Wat doet uw zorgverzekering in 2019?

zorgverzekeringOp Prinsjesdag is traditiegetrouw bekendgemaakt wat er verandert aan de zorgverzekering in 2019. Wij zetten de belangrijkste veranderingen voor u op een rijtje.

1. Zorgpremie stijgt

Het is aannemelijk dat de zorgpremie vanaf 1 januari zal stijgen. Het kabinet gaat uit van een stijging van 124 euro per verzekerde, wat neer komt op 10 euro per maand extra. Wanneer de exacte premies van de zorgverzekeraars bekend zijn zullen wij u hiervan op de hoogte stellen.

2. Eigen risico blijft gelijk

In 2019 blijft het eigen risico 385 euro. In tegenstelling tot voorgaande jaren ditmaal dus geen stijging van het eigen risico. 

3. Maximum voor eigen bijdrage medicijnen

Per 2019 komt er een maximum van 250 euro voor de eigen bijdrage van geneesmiddelen. Op dit moment is er geen grens. Dit betekent dat sommige patiënten soms flink moeten bijbetalen voor hun medicatie.

4. Uitbreiding basispakket zorgverzekering

Vanaf 1 januari 2019 wordt het basispakket uitgebreid met de volgende vergoedingen:

  • Gecombineerde leefstijl interventie (GLI)
    Vergoeding van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). Huisartsen kunnen mensen met een gezondheidsrisico door overgewicht doorverwijzen. De GLI richt zich op het tegengaan van overgewicht. Namelijk door onder begeleiding minder te eten en meer te bewegen. Daarnaast is er psychologische ondersteuning om te werken aan gedragsverandering.
  • Zittend ziekenvervoer
    De vergoeding van zittend ziekenvervoer wordt ruimer. Hierdoor kunnen patiënten gebruik maken van vervoer (niet ambulance) van en naar consulten, onderzoek en controles, als deze samenhangen met de behandeling.
  • Oefentherapie bij COPD
    Vanaf 1 januari 2019 wordt oefentherapie bij COPD vergoed vanaf de eerste behandeling. Nu moeten patiënten de eerste 21 behandelingen nog zelf betalen. Wel komt er een maximum op het aantal behandelingen dat vergoed wordt. In het eerste behandeljaar zijn dit er maximaal 70. In de jaren daarna is het aantal behandelingen afhankelijk van de ernst van de COPD.

4. Paracetamol, vitaminen en mineralen uit het basispakket

Vanaf 1 januari 2019 worden paracetamol, vitaminen en mineralen die ook zonder recept bij de apotheek of drogist te verkrijgen zijn niet langer vergoed uit het basispakket.

5. Stijging zorgtoeslag

De zorgtoeslag gaat in 2019 ook omhoog. Voor meerpersoonshuishoudens stijgt dit met ongeveer 290 euro. Eenpersoonshuishoudens krijgen ongeveer 100 euro extra. Wilt u precies weten op hoeveel zorgtoeslag u recht hebt? Dit kun je berekenen op de website van de Belastingdienst.

Bron:

Rijksoverheid

Wederom meer ongevallen met e-bike

e-bikeOnlangs lieten wij u al weten dat het aantal ongevallen met een e-bike in 2017 was toegenomen ten opzichte van 2016. In 2017 waren er 270 e-bikes betrokken bij een ongeval. Nu halverwege 2018 staat de teller al op 341. Dat is een stijging van 26%.

Dit blijkt uit cijfers van STAR (Smart Traffic Accident Reporting). Opvallend is dat de e-biker steeds vaker van de zijkant wordt aangereden. Dat zou kunnen betekenen dat andere verkeersdeelnemers de snelheid van de elektrische fietsen niet goed kunnen inschatten. STAR roept alle (gemotoriseerde) verkeersdeelnemers op hier alert op te zijn! Bij een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig, zal het gemotoriseerde voertuig vrijwel altijd als aansprakelijke partij worden aangewezen. Dit omdat fietsers zijn beschermd in het verkeer. Nog een reden om extra alert te zijn.

Uiteraard dient de bestuurder van de e-bike zich zelf ook bewust te zijn van dit feit. Bent u een beginnend e-biker? Doe dan rustig aan en houd rekening met andere weggebruikers.

Wij geven u graag nog een aantal andere tips voor veilig gebruik van een e-bike:

  • Heeft u al een tijd niet gefietst? En kiest u nu voor een e-bike? Probeer de fiets dan eerst op een rustige route uit voordat u deel gaat nemen aan drukke verkeerssituaties. 
  • Ga rustig door de bocht. Het risico op vallen is op een e-bike een stuk groter
  • Houd rekening met de spits en schooltijden en bijbehorend (fiets)verkeer.
  • Draag opvallende kleding, bijvoorbeeld een fluorescerend hesje. Met name in het donker of bij slecht weer kan dit enorm bijdragen aan uw zichtbaarheid. Zorg ook altijd dat uw verlichting werkt.
  • Een helm is niet verplicht. Toch is het dragen van een helm gezien de maximum snelheid en het risico op een ongeval het overwegen waard.

Bron: www.verzekeraars.nl

Betalen met je pin op de middelbare is heel gewoon

RegioBankBetalen met je pin op de middelbare is heel gewoon

Gaat uw kind (bijna) naar de middelbare school? Die eerste schooldag blijft altijd spannend. U kunt uw kind wél voorbereiden. Ook in het vertrouwd raken met geldzaken. Gebruik groep 7 en 8 om uw kind stap voor stap alles te leren. Zo geeft u uw kind een mooie basis mee.

Uw kind gaat zelfstandig pinnen

Een eigen pinpas bijvoorbeeld. Want goed omgaan met geld kunt u samen oefenen. Pinnen is voor volwassenen dagelijkse kost. Toch maken we onbewust veel keuzes. Het geldbedrag, wel of geen transactie bon, het intoetsen van uw pincode afschermen. Deze stappen zijn voor uw kind niet vanzelfsprekend.

JongWijs naar de middelbare school

JongWijs, het jeugdpakket van RegioBank helpt u daar graag bij. Met een betaal- en spaarrekening voor uw kind zélf, een pinpas, mobiele app én tips over veilig pinnen. Bij Guis & Partners, Zelfstandig Adviseur van RegioBank in Sliedrecht laten ze graag zien wat JongWijs is. Een afspraak maken is niet nodig. Kinderen kunnen met hun ouders gewoon binnenlopen.

Leer uw kind wat verstandig sparen en betalen is

JongWijs is een financieel pakket voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Een spaar- en betaalrekening mét jaarlijks leuke en praktische geldtips. Oók voor de ouders. Want Guis & Partners geeft ook de ouder jaarlijks interessante informatie en bruikbare tips om kinderen te helpen financieel zelfstandig te worden. Gewoon via de post, op het huisadres. “En uiteraard staan wij als Zelfstandig Adviseur ook voor u klaar!” vertelt Stefan van Guis & Partners.

Loop gewoon binnen, zonder afspraak

U bent welkom op Guis & Partners. Stefan geeft aan: Kom langs op ons kantoor om te horen én zien wat JongWijs u en uw kind kan opleveren.

Deze actie is momenteel niet meer actief.

1 2 3