Nieuws

Bent u klaar voor de nieuwe Arbowet?

arbowetSinds 1 juli 2017 geldt de vernieuwde Arbowet. Werkgevers en arbodienstverleners hebben tot 1 juli 2018 de tijd om de contracten aan te passen. De vernieuwde wet heeft niet alleen betrekking op werkgevers. Ook voor andere betrokkenen zoals werknemers, de bedrijfsarts, preventiemedewerker verandert het een en ander. Werkgevers en werknemers moeten samen zorgen voor een gezonde en veilige werksituatie. 

De belangrijkste wijzigingen van de Arbowet zijn: 

  • Basiscontract;

Het basiscontract stelt minimumeisen aan het contract tussen werkgevers en arbodienstverleners. In het contract staat bijvoorbeeld hoe zaken zijn geregeld over de second opinion. Ook de rechten en plichten van de werkgever, werknemer en dienstverlener zijn opgenomen.

  • Melden beroepsziekten;

Het basiscontract stelt nu dat de bedrijfsarts beroepsziekten moet kunnen melden aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten en hier dus ook tijd aan moet kunnen besteden.

  • Bezoek bedrijfsarts;

In de nieuwe Arbowet krijgt de werknemer toegang tot de bedrijfsarts als hij vragen heeft over zijn gezondheid in relatie tot het werk. Werknemers mogen dus zonder toestemming van de werkgever de bedrijfsarts bezoeken, ook als er géén sprake is van ziekteverlof.

  • Vrije toegang werkvloer;

De bedrijfsarts moet de werkplek kunnen bezoeken. Dit geeft de bedrijfsarts meer inzicht in de arbeidsomstandigheden. 

  • Adviserende rol bedrijfsarts;

De bedrijfsarts krijgt een belangrijke rol bij de verzuimbegeleiding. Hij adviseert de werkgever over het toepassen van preventiemaatregelen.

  • Klachtenprocedure;

Iedere (zelfstandige) bedrijfsarts moet een klachtenprocedure hebben zodat een werknemer een klacht kan indienen.

  • Second opinion;

Wanneer een werknemer twijfel aan het advies van de bedrijfsarts, mag de werknemer een second opinion van en andere bedrijfsarts aanvragen. De werkgever betaalt de second opinion. 

  • Duidelijkere rol preventiemedewerker;

In de nieuwe Arbowet krijgt de preventiemedewerker een belangrijke rol op het gebied van de dagelijkse veiligheid en gezondheid binnen het bedrijf. De preventiemedewerker adviseert op dit gebied de werkgever, samen met de bedrijfsarts en eventuele arbodienstverlener.

  • Meer betrokkenheid medewerkers;

Samen met de preventiemedewerker wordt de OR (of de PVT) meer betrokken bij het arbo- en verzuimbeleid. Ook deze samenwerking moet een preventieve werking hebben.

Toezicht en handhaving

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) mag vanaf 1 juli 2018 werkgevers sancties gaan opleggen als zij niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. De verwachting is dat de Inspectie SZW scherp gaat controleren op de naleving van de nieuwe Arbowet. Zorg dus dat u goed voorbereid bent!

Meer informatie

Wilt u meer informatie? Kijk dan ook eens op deze website arboportaal.

Bron: https://www.arboportaal.nl/actueel/arbozorg/wijzigingen

Mooi weer op komst, motorrijders opgepast

motorAfgelopen weken hebben wel al aardig wat mooie dagen gehad. Ook komende week belooft weer een zonnige week te worden. Motorrijders zullen hun motors weer massaal uit de schuur halen. Maar let op! De eerste zonnige weekenden van het jaar vallen er gemiddeld meer verkeersslachtoffers onder motorrijders dan de rest van het jaar.

Het aantal slachtoffers (dode en gewonde motorrijders) ligt in de wintermaanden op tien per weekend. Vanaf maart stijgt dit aantal naar 40. In juni is er een piek van 50 slachtoffers per weekend. Dit blijkt uit onderzoek van het STAR-initiatief (Smart Traffic Accident Reporting). Nu de weersverwachting wederom goed is, waarschuwen politie en verzekeraars de motorrijders. Let op tijdens de eerste mooie lentedagen, met name wanneer u de motor al even niet heeft gebruikt.

U zal wellicht weer even moeten wennen aan uw voertuig. Ook de andere weggebruikers zullen weer moeten wennen aan meer motoren op de weg. Dit begin van het motorseizoen zorgt met name in de weekenden voor meer slachtoffers. 

Meer informatie over dit onderzoek of andere zaken met betrekking tot verkeersveiligheid? Ga naar http://www.star-verkeersongevallen.nl/.

Bron: Verbond van Verzekeraars, https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/mooi-weer-op-komst-motorrijders-opgepast , 06-04-2018

Wij zijn op zoek naar een Commercieel administratief medewerker!

Guis & Partners B.V. is erkend adviseur in verzekeringen en overige financiële dienstverlening. Vanuit ons kantoor in Sliedrecht ontzorgen wij de particuliere en zakelijke markt. Ter versterking van ons team zijn wij op zoek naar:

Commercieel administratief medewerker

Polisafdeling Zakelijk en Particulier

(m/v 24- 40 uur)

 

Voor meer informatie, zie de vacature: https://guis.nl/vacatures/

Graafwerkzaamheden? Doe een klic-melding!

klic-meldingVoert uw als organisatie of als particulier machinale graafwerkzaamheden uit? Dan bent u wettelijk verplicht deze werkzaamheden van te voren te melden bij het Kadaster. U moet dat minimaal drie werkdagen voordat de werkzaamheden starten doen. Na het doen van een dergelijke Klic-melding ontvangt u digitaal informatie over de ligging van ondergrondse leidingen en kabels. Zo kunt u zorgvuldig te werk gaan. 

Klic-melding is verplicht

Wanneer u geen melding doet, riskeert u een boete. Daarnaast is een Klic-melding verplicht voor uw verzekering. Doet u geen melding, dan is er in geval van schade geen dekking of geldt er een hoger eigen risico.

KLICAPP

Het doen van de melding doet u via website van het kadaster of telefonisch. Het proces is nu makkelijker gemaakt met behulp van een nieuwe app! Met deze gratis app kunt u de klic-meldingen op uw telefoon of tablet binnenhalen. Iedereen op de bouwplaats kan zo de beschikking krijgen over de juiste informatie. KLICAPP is beschikbaar in alle app stores. 

Meer informatie

Wilt u meer informatie over KLICAPP? Ga naar https://klic-app.nl.

JongWijs: kinderen zélf leren sparen en betalen

JongWijs RegioBank

Gaat uw kind (bijna) naar de middelbare school? Die eerste schooldag blijft altijd spannend. U kunt uw kind wél voorbereiden. Ook in het vertrouwd raken met geldzaken. Gebruik groep 7 en 8 om uw kind stap voor stap alles te leren. Zo geeft u uw kind een mooie basis mee.

Uw kind gaat zelfstandig pinnen

Een eigen pinpas bijvoorbeeld. Want goed omgaan met geld kunt u samen oefenen. Pinnen is voor volwassenen dagelijkse kost. Toch maken we onbewust veel keuzes. Het geldbedrag, wel of geen transactie bon, het intoetsen van uw pincode afschermen. Deze stappen zijn voor uw kind niet vanzelfsprekend.

JongWijs naar de middelbare school

JongWijs, het jeugdpakket van RegioBank helpt u daar graag bij. Met een betaal- en spaarrekening voor uw kind zélf, een pinpas, mobiele app én tips over veilig pinnen. Bij Guis & Partners, Zelfstandig Adviseur van RegioBank in Sliedrecht laten we graag zien wat JongWijs is. Een afspraak maken is niet nodig. Kinderen kunnen met hun ouders gewoon binnenlopen.

Leer uw kind wat verstandig sparen en betalen is

JongWijs is een financieel pakket voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Een spaar- en betaalrekening mét jaarlijks leuke en praktische geldtips. Oók voor de ouders. Want Guis & Partners geeft ook de ouder jaarlijks interessante informatie en bruikbare tips om kinderen te helpen financieel zelfstandig te worden. Gewoon via de post, op het huisadres. “En uiteraard staan wij als Zelfstandig Adviseur ook voor u klaar!” vertelt adviseur Stefan.

Actie

Leuk extraatje, vraagt u JongWijs met betaalpas aan vóór 27 april 2018, dan krijgt uw kind een mooi welkomstcadeau én €5 op de JongWijs Betaalrekening gestort.*

Loop gewoon binnen, zonder afspraak

U bent welkom op ons kantoor aan Brouwerstraat 2 in Sliedrecht. Stefan geeft aan: Kom langs op ons kantoor om te horen én zien wat JongWijs u en uw kind kan opleveren.

 *Bekijk de Actievoorwaarden JongWijs naar middelbare school

Is uw organisatie al klaar voor de AVG?

AVGPer 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze wet vervangt de huidige Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens). In de AVG zijn strengere regels vastgelegd voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze nieuwe Verordening heeft grote gevolgen voor de praktijk.

Wij zijn al enige tijd druk bezig om de AVG te implementeren in onze organisatie. Ook uw organisatie krijgt met de AVG te maken. Wij brengen dit nog even kort onder de aandacht.

Bent u er klaar voor?

Alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken krijgen te maken met de nieuwe wetgeving. Het is zowel voor uw relaties als voor uzelf van groot belang dat uw organisatie AVG-proof is. Indien dit niet het geval is kan dit vervelende consequenties hebben. Er wordt namelijk een boete opgelegd. Die boete bedraagt 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijze omzet. Heeft u uw beleid al aangepast? Op 25 mei zal de AVG de Wbp vervangen. U heeft dus nog een aantal weken tijd om orde op zaken te stellen. 

Meer weten?

De Autoriteit Persoonsgegevens geeft u een aantal tips en handvatten om de vertaalslag naar de AVG in goede banen te leiden. Ook vindt u interessante informatie op de site Ondernemen Met Personeel, die speciaal is gericht op werkgevers.

Cybercrime: Tips tegen ransomware

cyberverzekeringAfgelopen jaar is meerdere malen pijnlijk duidelijk geworden dat de wereld kwetsbaar is voor ransomware-aanvallen. Zo brak vorig jaar mei het WannaCry-virus uit. Meer dan 200.000 computers in 150 landen werden hierdoor getroffen. Veel bedrijven en organisaties moesten hierdoor de werkzaamheden stil leggen. En dit was lang niet de enige ransomware-aanval. En ook zeker niet de laatste. Het belang van een cyberverzekering is dus groot.

Schade

Het betalen van het losgeld is meestal niet de grootste schade die een organisatie oploopt door een aanval. De daadwerkelijke schade ontstaat als een kritiek systeem wordt geraakt. Een aanval kan een complete organisatie platleggen. Dit kost veel geld en levert niets op. Daar bovenop komen onder andere kosten voor ICT-hulp om het probleem te herstellen, kosten voor PR en crisismanagement en juridische kosten. Een flink kostenplaatje wat met behulp van een goede cyberverzekering uit handen wordt genomen door de verzekeraar.

Bescherming tegen ransomware

Cyberpolissen zijn ontworpen om een organisatie zo snel mogelijk weer draaiende te krijgen, zonder het losgeld te hoeven betalen. Toch zal er binnen organisaties ook een beleid opgesteld moeten worden ter preventie van of voorbereiding op een cyberincident. Dit zorgt ook voor sneller herstel na een aanval en dus minder schade. Een aantal tips om uw organisatie te beschermen tegen een ransomware-aanval:

  1. Houd uw beveiligingssoftware altijd up-to-date. Er verschijnen regelmatig nieuwe varianten van ransomware.
  2. Houd uw besturingssysteem en andere software up-to-date. Software-updates bevatten vaak oplossingen voor nieuw ontdekte zwakke punten in de beveiliging waarvan ransomware-hackers gebruik kunnen maken.
  3. Verwijder elke verdacht ogende e-mail die u ontvangt, vooral als ze koppelingen of bijlagen bevatten. E-mail is een van de belangrijkste infectiebronnen.
  4. Wees alert op Microsoft Office e-mailbijlagen die u aanraden macro’s in te schakelen om de inhoud goed te kunnen bekijken.
  5. Maak back-ups van belangrijke gegevens zodat de gegevens in geval van ransomware eenvoudig hersteld kunnen worden. Aanvallers houden hun slachtoffers in de tang door waardevolle bestanden te versleutelen zodat ze niet langer toegankelijk zijn.
  6. Het gebruik van clouddiensten kan de schade van een ransomware-aanval beperken. In een cloud worden vaak eerdere versies van bestanden opgeslagen. Dat stelt u in staat ‘terug te grijpen’ op de niet-versleutelde versie.

Cyberverzekering

Wilt u meer informatie over een cyberverzekering voor uw organisatie? Neem dan contact op met ons kantoor via telefoonnummer 0184 – 67 56 66 of stuur een e-mail naar info@guis.nl.

Bron: Chubb, Progress magazine Issue 2, 2017 / AMweb

Schade zonder dader. Wat nu?

Wellicht is het u al eens overkomen; U parkeert uw auto op de parkeerplaats voor de deur. Wanneer u later bij uw auto terugkomt, ziet u dat deze beschadigd is. Er is duidelijk te zien dat een andere auto uw voertuig heeft geschampt. Maar de dader is nergens te bekennen en is niet zo netjes geweest om een briefje achter te laten. Vervelend, want u zit nu met schade en dus met financiële gevolgen. Of toch niet?

Waarborgfonds

Het Waarborgfonds Motorverkeer is er voor mensen die door een onbekend motorvoertuig zoals een brommer, auto of tractor schade hebben geleden. Wanneer een onbekende dader schade aan uw auto aanricht, is er een kans dat u in aanmerking komt voor een vergoeding van het Waarborgfonds. De schade dient dan wel aan een aantal eisen te voldoen, waaronder;

  • De schade dient dus veroorzaakt te zijn door een motorrijtuig;
  • Er dienen minimaal 2 getuigen te zijn die kunnen bevestigen wat er is gebeurd;
  • U moet binnen 14 dagen na de schade aangifte doen bij de politie.

Wanneer de schade aan alle gestelde eisen voldoet, kan deze mogelijk in aanmerking komen voor vergoeding vanuit het Waarborgfonds. Er geldt wel een wettelijk eigen risico van € 250,00. 

Doe de check

Heeft u een schade zonder dader opgelopen? Doe dan de check op www.schadezonderdader.nl om te kijken of u mogelijk in aanmerking komt voor een uitkering.  Komt u in aanmerking voor een uitkering? Via onze webpagina https://guis.nl/schadeformulieren/ kunt u de formulieren downloaden die nodig zijn om de schade in te dienen bij het Waarborgfonds. Wanneer uw auto WA-Casco (All Risk) is verzekerd, dienen wij de schade voor u in bij het Waarborgfonds.

U kunt uiteraard ook altijd contact opnemen met ons kantoor om na te gaan of u in aanmerking komt voor een vergoeding van het Waarborgfonds.

U beoordeelde ons in 2017 met een 8,1!

Ook in 2017 voerden wij weer een klanttevredenheidsonderzoek uit. Na afwikkeling van een schade kreeg u een enquête toegestuurd met diverse vragen over de schadebehandeling en algemene dienstverlening van Guis & Partners. U beoordeelde ons dit jaar met een 8,1! Een mooi cijfer waar wij trots op zijn.

We ontvingen ook dit jaar weer mooie complimenten:

Dankzij de prettige gang van zaken rondom deze schade heb ik ook mijn overige verzekeringen (inboedel e.d.) bij Guis ondergebracht.
Vind de persoonlijke benadering een dik pluspunt.
Dank voor de snelle afhandeling van de schade. Zonder teveel vragen en administratieve rompslomp!
Ik ben keurig netjes te woord gestaan. Daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen.

Uiteraard kwam ook een aantal verbeterpunten naar voren, waar wij in 2018 weer hard aan gaan werken. Wij hopen onze dienstverlening dit jaar weer verder te optimaliseren.

Bekijk de particuliere rapportage

Bekijk de zakelijke rapportage

Stedentrip? Let op uw bagage!

Langzaamaan laten we de winter achter ons. De lente ligt in het verschiet en daarmee ook een aantal feestdagen. Veel mensen maken al plannen voor Pasen en het Pinksterweekend. De lange weekenden worden vaak gebruikt om er eens lekker tussenuit te gaan. Een stedentrip in Europa is tijdens deze dagen dan ook populair.

 Tips 

Londen, Parijs, Milaan? Of heeft u een hele andere stad in gedachten? Iedere stad heeft zijn eigen charme en bezienswaardigheden. Helaas staan veel grote steden ook bekend om de zakkenrollers. Wij geven u daarom graag een aantal tips om verlies of diefstal van uw spullen te voorkomen:

  • Let altijd goed op uw portemonnee en andere waardevolle spullen. Met name op drukke plekken en in het openbaar vervoer loopt u meer kans ‘gerold’ te worden. Zwaai niet in het rond met een dure telefoon of uw portemonnee. Berg deze liever op en draag geen grote hoeveelheden contant geld bij u.
  • Neem geen waardevolle spullen mee. Denk hierbij aan dure sieraden en kostbare gadgets. Neemt u ze toch mee, laat ze dan niet rondslingeren. Bewaar bijvoorbeeld uw reisdocumenten in een kluis op uw accommodatie. 
  • Zorg dat u kopieën van belangrijke documenten bij u heeft. Wanneer bijvoorbeeld uw paspoort wordt gestolen kan de ambassade u sneller helpen wanneer u een kopie kunt overhandigen. U hoeft deze kopie natuurlijk niet fysiek mee te nemen. U kunt deze bijvoorbeeld ook naar uzelf e-mailen zodat u hem overal kunt raadplegen.
  • Reist u met meerdere personen? Verdeel ieders reisbagage dan over meerdere koffers. Mocht er een koffer kwijtraken, dan is niet alles van 1 persoon kwijt. Belangrijke spullen neemt u mee in uw handbagage.
  • Laat uw reisbagage nooit onbeheerd achter. Dieven kunnen toeslaan wanneer u uw bagage onbemand achter laat. Vraag altijd of iemand even op uw spullen let als u bijvoorbeeld naar het toilet moet.
  • Beveilig uw mobiele telefoon met een code en antidiefstalsoftware.
  • Berg ook altijd reisbagage in uw auto uit het zicht op. Diefstal uit de auto is niet altijd verzekerd onder de reisverzekering.

Toch schade?

Wat als u toch schade aan uw bagage oploopt, bagage verliest of wordt beroofd?

  • Raakt uw bagage kwijt bij de vervoersmaatschappij of komt uw bagage vertraagd aan? Doe dan aangifte bij de vervoersmaatschappij en vraag om een P.I.R. (Property Irregularity Report). Er wordt dan gezocht naar uw bagage. U heeft dit rapport ook nodig voor een eventuele claim bij de vervoersmaatschappij en/of bij de verzekeraar.
  • Wordt u beroofd? Doe dan altijd aangifte bij de politie en vraag om een kopie van het proces verbaal. U heeft dit nodig om uw schade te claimen.
  • Loopt u andere schade op aan uw bagage? Maak foto’s van de schade, bewaar het object en meld de schade zo snel mogelijk bij ons kantoor.
  • Zorg altijd dat u uw reis kunt aantonen door middel van reisdocumenten. 

Reisverzekering

De laatste tip is natuurlijk een goede reisverzekering! Wanneer er toch iets met uw bagage gebeurt bent u in veel gevallen goed verzekerd. Afhankelijk via welke verzekeraar uw reisverzekering loopt kunnen er verschillende zaken zijn waar u rekening mee moet houden:

  • Gaat u meerdere malen per jaar op reis of een weekendje weg? Dan is een doorlopende reisverzekering een goed idee! U hoeft dan niet per reis een losse reisverzekering af te sluiten, waardoor u vaak voordeliger uit bent. Ook bent u dan voor iedere reis (met minstens 1 overnachting wanneer in Nederland) goed verzekerd!
  • Er geldt vaak een maximaal bedrag voor bagage per verzekerde per reis. Ook geldt er voor veel producten een maximum uitkering. U krijgt dus niet altijd het volledige bedrag vergoed.
  • Bijzondere bagage is niet altijd meeverzekerd. Neemt u iets bijzonders mee op reis, ga dan altijd de voorwaarden na wat verzekerd is en wat niet.
  • Er kan sprake zijn van een eigen risico op bagage. 
  • Diefstal uit uw auto is niet in alle gevallen verzekerd. Laat zo min mogelijk bagage achter in uw auto. 
  • Geld en cheques dient u apart mee te verzekeren op uw reisverzekering.
  • Gaat u op stedentrip buiten Europa? Zorg dan dat u Werelddekking op uw reisverzekering heeft.

Altijd geholpen door iemand die u kent

Steeds meer banken verdwijnen. Maar mensen willen nog steeds graag spontaan een bank bij hun in de buurt binnenlopen. Zonder afspraak. Loop daarom eens binnen bij Guis & Partners, Zelfstandig Adviseur van RegioBank. Voor een korte vraag, een persoonlijk advies of hulp bij uw bankzaken. We nemen alle tijd voor u. U kunt bij ons terecht voor al uw bankzaken: betalen, sparen en hypotheken.

Overstappen is zo geregeld

Als Zelfstandig Adviseur van RegioBank zorgt Guis & Partners met de Overstapservice dat u gemakkelijk van bank overstapt. Wij weten precies wat er moet gebeuren en helpen u hier ook bij. Deze persoonlijke service waarderen klanten. In november kreeg RegioBank van haar klanten nog een 9 als rapportcijfer in de Geldgids van de Consumentenbond, het hoogste cijfer van alle Nederlandse banken*. Daarmee zijn we uitgeroepen tot de beste bank van Nederland.

Loop gewoon binnen, zonder afspraak

U bent welkom op ons kantoor op Brouwerstraat 2 in Sliedrecht. Adviseur Stefan geeft aan: “Ik leg u graag stap voor stap uit hoe de Overstapservice werkt en hoe u in een paar stappen volledig overstapt van bankrekening.“.

* Bron: Geldgids #7, november 2017

Storm richt veel schade aan. Wij geven u preventietips.

De storm die op 18 januari over ons land raasde heeft grote schade en overlast veroorzaakt. Het Verbond van Verzekeraars schat de schade aan woonhuizen en auto’s momenteel op 90 miljoen euro.

De meeste meldingen hebben betrekking op;

  • omgewaaide schuttingen;
  • schade door omgewaaide bomen of rondvliegende takken;
  • losgeraakte dakpannen.

Stormschade beperken

De storm hebben we niet in de hand. Toch kunnen we een aantal zaken ondernemen om stormschade zoveel mogelijk te beperken. Wij geven u graag een aantal tips.

  • Berg tuinmeubels op wanneer storm wordt verwacht. Zet zoveel mogelijk spullen in de schuur of in uw woning. Wanneer u de de spullen binnen niet kwijt kunt, zorg er dan voor dat deze goed vast staan. De NS meldde gister zelfs dat er geen treinen reden tussen Alphen aan den Rijn en Gouda omdat het spoort versperd werd door een weggewaaide trampoline! Deze maatregel kan dus nadelige gevolgen voor uzelf en anderen voorkomen.
  • Let op waar u uw auto parkeert. Zet deze indien mogelijk niet onder een boom. Omvallende bomen of losrakende takken kunnen veel schade veroorzaken. Zet uw voertuig indien mogelijk dus binnen. 
  • Uw scooter, motor of fiets waait gemakkelijk om bij flinke windkracht. Zet deze dus indien mogelijk binnen.
  • Houd ramen en deuren gesloten. Zet deze ook niet op een kiertje. Wanneer de ramen of deuren met flinke kracht openvliegen en dichtklappen, kan dit onder meer ruitschade veroorzaken.
  • Controleer uw schutting. Staat deze niet stevig? Stut uw schutting dan waar nodig.
  • Trek altijd uw zonwering in bij kans op storm. Ook wanneer u uw woning verlaat. 
  • Een van de belangrijkste tips: Onderhoud uw woning. Controleer regelmatig de dakbedekking en dakpannen. Zijn er loszittende dakpannen? Repareer deze. Ook als u zonnepanelen heeft is het verstandig regelmatig te controleren of deze nog goed bevestigd zijn. Ook uw tuin heeft onderhoud nodig. Kies bij het plaatsen van een schutting voor een stevige constructie. Onderhoud ook grotere planten en bomen goed. Verwijder takken die mogelijk los kunnen raken. 
  • Let ook goed op uzelf! Ga zo min mogelijk de straat op. Rijd voorzichtig, zowel in motorrijtuigen als op uw fiets. Let op rondvliegende objecten. Ga niet met een paraplu de straat op, ook niet als het regent.

Heeft u toch schade?

Heeft u stormschade opgelopen? 

  • Maak duidelijke foto’s van de schade. Dit kan het schadeproces bespoedigen. 
  • Meld de schade bij ons kantoor. Dit kan ook via info@guis.nl, het schade meldformulier op onze website of onze app.
  • Vul een schadeformulier in. Deze zijn te downloaden via onze website op de pagina Schadeformulieren.

Of er dekking is op uw verzekering is altijd afhankelijk van het soort verzekering dat u heeft afgesloten. Meld de schade wel altijd zodat wij voor u kunnen nagaan of de schade gedekt is op de betreffende verzekering. Op diverse verzekeringen kan een eigen risico voor storm van toepassing zijn. Op VanAtotZekerheid.nl kunt u meer lezen over schade door noodweer, tips tegens schade en de dekking op uw verzekering.

Schade jaarwisseling tussen de 10-12 miljoen euro

De jaarwisseling lijkt qua schade aan particuliere woningen en auto’s lager uit te vallen dan vorig jaar. Volgens de eerste berekeningen van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars komt de particuliere schade uit op 10 tot 12 miljoen euro, terwijl dat vorig jaar nog op 15 miljoen euro lag.

De schatting is gebaseerd op de eerste claims die verzekeraars al sinds oudjaarsdag registreren en het incidentenoverzicht van Stichting Salvage, die namens de brandverzekeraars van het Verbond eerste hulp bij brand biedt aan verzekerden. Salvage kwam op oudjaars- en nieuwjaarsdag in totaal 87 keer in actie bij incidenten, waarvan 8 keer bij grote tot zeer grote branden. Dat was minder vaak dan vorig jaar. Veel materiële schade wordt veroorzaakt door brandstichting, vernieling en zwaar illegaal vuurwerk. Ook de stevige wind droeg bij aan de schade als gevolg van omvallend vuurwerk.

Divers schadebeeld
Verzekeraars noteren tal van brand- en schroeischades, variërend van lichte schade aan woningen en auto’s tot particuliere bezittingen die compleet in as zijn gelegd. Onder meer in Etten-Leur (meerdere woningen en auto’s zwaar beschadig) is de schade groot. In het Noord-Hollandse Berkhout ging een boerderij in vlammen op en ook in Zeist en Leeuwarden waren er woningbranden. In de grote steden was het – op Rotterdam na – iets rustiger qua schadebeeld in vergelijking met de vorige jaarwisseling.

Verzekeraars blijven verontrust over de autobranden: tijdens de jaarwisseling gingen er een kleine 200 in vlammen op in Nederland, en in de regio Utrecht waren ruim voor Oud & Nieuw zelfs al bijna 30 autobranden. Het Verbond vindt het wel positief dat uit eerste inventarisaties van hulpdiensten en Brandweer Nederland blijkt dat het aantal incidenten tegen hulpverleners is afgenomen en dat de brandweer minder vaak hoefde uit te rukken.

Niet alle schade bekend
De schade op opstal-, inboedel- en autoverzekeringen is een beperkt deel van de nieuwjaarschade, benadrukt het Verbond. Medische kosten vormen ook een aanzienlijk deel van de schadelast en
schadebedragen voor bedrijven en scholen/kinderdagverblijven zijn nog niet bekend. Onder meer in Oss en Boxmeer waren bedrijfsbranden en in Meteren raakte een school flink beschadigd.

Overzicht particuliere schadelast recente jaarwisselingen:
2012/2013  12,9 miljoen euro
2013/2014  12,9 miljoen euro 
2014/2015  12,5 miljoen euro 
2015/2016  14,0 miljoen euro 
2016/2017  15,0 miljoen euro (nog voorlopig cijfer) 
2017/2018  10-12 miljoen euro (eerste prognose)

 

Bron: Verbond van Verzekeraars, 2 januari 2018

Lichte stijging aantal inbraakclaims

Voor het eerst in jaren zien verzekeraars een (lichte) stijging van het aantal inbraak-claims. Noteerden verzekeraars in 2015 nog een kleine 61.000 claims, vorig jaar liep dat op naar bijna 64.000.

De feestdagen – en dan vooral Kerst en de jaarwisseling – blijven populaire dagen voor het boevengilde, zo blijkt uit de Risicomonitor Woninginbraken 2017 die het Verbond van Verzekeraars 22 deceember publiceerde.

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond registreerde in 2016 een toename van bijna vijf procent van het aantal inbraakclaims. Het landelijk gemiddelde aantal inbraakclaims per 1.000 huishoudens lag daarmee vorig jaar op 8,2. Het CVS heeft de rekenmethode voor inbraakclaims op de opstal- en inboedelverzekeringen gewijzigd: ook claims voor diefstal en insluiping zonder braakschade zijn nu meegerekend voor 2016 en voorgaande jaren. Verzekeraars willen met deze kennis van risico’s en preventie bijdragen aan een veiligere samenleving, door deze gegevens te delen met overheden en hulpdiensten.

Feestdagen populair bij inbrekers 

Het Verbond raadt iedereen aan om tijdens de komende donkere feestdagen alert te zijn: het aantal inbraakclaims vertoont een duidelijke piek tijdens Kerst als velen niet thuis zijn en bij familie of vrienden aan de kerstdis zitten. Tijdens de jaarwisseling ligt het aantal claims nog iets hoger vanwege dezelfde reden én dat degenen die wel thuis zijn de deur nogal eens open laten staan om buiten vuurwerk af te steken of om buren en bekenden een goed nieuw jaar toe te wensen. Waar verzekeraars gemiddeld op een dag 175 inbraakclaims noteren, ligt dat tijdens de donkere feestdagen rond de 350.

Om de inbraakkans te verkleinen is goed hang- en sluitwerk van belang en voor wie weg is: laat een bewoonbare indruk achter en vraag buren een oogje in het zeil te houden. Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond: “Voor wie zijn huis goed wil beveiligen, is het zinvol om het Politiekeurmerk Veilig Wonen aan te vragen. Dat reduceert de inbraakkans met zo’n 40 procent, weten we uit onderzoek”. Meer preventietips staan op de site: www.maakhetzeniettemakkelijk.nl.

Grote regionale verschillen

Verzekeraars registreerden vorig jaar in Limburg de meeste claims: 11,0 per 1.000 huishoudens, gevolgd door Brabant (10,6). Wel daalde het aantal claims in deze provincies licht. In Zeeland en Friesland (beide 5,1 claims per 1.000 huishoudens) wordt het minst ingebroken. Bij de grotere woonplaatsen vormen Eindhoven, Breda en Almere de top drie als het gaat om de kans op een inbraak. Onderaan – en dus het veiligst – staan Leiden en Amsterdam.

 

Bron: Verbond van Verzekeraars

RDW faciliteert toegang milieuzones voor oldtimer bromfietsen

Een grote groep eigenaren van bromfietsen van dertig jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating toegestuurd. Met deze correctie ontstaat helderheid over de leeftijd van de bromfiets en kan door deze groep eigenaren bij de gemeente Amsterdam toegang tot de milieuzone worden aangevraagd.

Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. De leeftijd staat voor een gedeelte van deze brom- en snorfietsen nu nog niet geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 100.000 bromfietsen. De oplossing is de uitkomst van samenwerking tussen de belangenvereniging voor historische voertuigen, FEHAC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de gemeente Amsterdam en de RDW.

Milieuzones voor bromfietsen

De regeling biedt de ruimte om milieuzones voor bromfietsen meer op maat te maken. Steden voeren milieuzones voor vervuilende voertuigen in om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Sommige steden bereiden ook milieuzones voor bromfietsen voor. Zo voert Amsterdam op 1 januari 2018 een milieuzone voor bromfietsen in. De gemeente wil de oldtimers daarvan uitzonderen en ze in het weekend en op feestdagen welkom heten in de Amsterdamse binnenstad.

Kentekenregistratie

Op dit moment is administratief moeilijk vast te stellen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. Op het kentekenbewijs van historische bromfietsen kan namelijk een zogeheten ‘datum eerste toelating’ van 31 augustus 2005 staan. Die datum is ten tijde van de kentekenregistratie van bromfietsen (2005-2007) gekozen omdat het toentertijd niet nodig en kostbaar was om de exacte datum te achterhalen. Met de komst van milieuzonering voor bromfietsen is het inmiddels wel nodig om meer duidelijkheid te hebben over de leeftijd van de bromfiets.

Voor welke voertuigen

De volgende voertuigen, met een datum van 31 augustus 2005, krijgen gratis een aangepast kentekenbewijs toegestuurd:

  • Bromfietsen met een typegoedkeuring die vóór 1988 is beëindigd. Op het kentekenbewijs komt een datum eerste toelating van 31-12-1967, 1977 of 1987, afhankelijk van de laatste dag van de geldigheid van die typegoedkeuringen;
  • Bromfietsen zonder typegoedkeuring en toegelaten tot de weg vóór 1974. De datum eerste toelating wordt dan 31-12-1973.
  • De tekst: ‘deze bromfiets is eerder in gebruik genomen dan onder datum eerste toelating is vermeld’ onder ‘bijzonderheden’ blijft gehandhaafd.

Voor bromfietsen die ouder zijn dan 30 jaar maar niet in bovenstaande groepen zijn onder te brengen, is het niet mogelijk voor de RDW om op basis van de typegoedkeuring de datum van de eerste toelating vast te stellen. Deze brommereigenaren kunnen met hun bromfiets op een keuringsstation van de RDW terecht, waar door beoordeling de exacte datum wordt vastgesteld. Hier zijn kosten aan verbonden. Ze krijgen dan een kentekenbewijs met de nieuwe datum toegestuurd. Alle eigenaren mogen het oude, ongeldige kentekenbewijs houden om alle historische papieren bij elkaar te hebben.

Toekomstvast

Met de gekozen oplossing wordt aan de wensen van de bromfietsbezitters voldaan om de leeftijd van bromfietsen ouder dan 30 jaar te registeren. De samenwerkende partijen realiseren zo bovendien een landelijke oplossing waar in de toekomst ook andere gemeenten gebruik van kunnen maken.

 

Bron: rdw.nl – 14 december 2017

Wij wensen u een fijne kerst en een mooi 2018!

Tijdens de Kerstdagen en Nieuwjaarsdag is ons kantoor gesloten. Een vraag of wijziging kunt u altijd mailen naar info@guis.nl

 

 

 

Overstapweken RegioBank

U kunt ons als Guis & Partners, adviseur in verzekeringen. Weet u dat u ook bij ons terecht kunt voor al uw bankzaken? Want wij zijn ook Zelfstandig Adviseur van RegioBank. U kunt altijd bij ons binnenlopen. Zonder afspraak en wanneer het u uitkomt. Voor een korte vraag, een persoonlijk advies, of hulp bij uw bankzaken. We nemen alle tijd voor uw

€ 50 spaargeld cadeau*

En er is nu een mooie actie: € 50 spaargeld cadeau als u een Plus Betalen rekening van RegioBank opent.* Vindt u overstappen spannend? Niet nodig. Als Zelfstandig Adviseur van RegioBank zorgen wij met de Overstapservice dat u gemakkelijk van bank overstapt. Wij weten precies wat er moet gebeuren en helpen u hier ook bij. RegioBank is niet voor niets uitgeroepen tot de meest klantgerichte bank van Nederland.

Bankieren zoals u wilt

RegioBank heeft heldere en eenvoudige producten. Zoals de Plus Betalen rekening. Hiermee kunt u bankieren zoals u wilt. Met onze Mobiel Bankieren app, een Wereldpas, internetbankieren en iDEAL. En wilt u overschrijvingsformulieren of papieren afschriften, dan kan dat ook.

Een goed gesprek kent geen eindtijd

Kom langs of bel voor een afspraak. Samen hebben we uw betaalrekening bij RegioBank zo geregeld. En u krijgt nu € 50 spaargeld van ons cadeau op een spaarrekening van RegioBank.

* Deze actie loopt tot en met 31 december 2017. Alleen in combinatie met een RegioBank spaarrekening. Stap over en laat uw inkomen storten. Lees de voorwaarden op regiobank.nl/actievoorwaarden.

* Deze actie is afgelopen.

 

Vergelijk uw zorgverzekering voor 2018

Eerder maakten wij u al de belangrijkste veranderingen met betrekking tot uw zorgverzekering bekend. Wellicht wilt u naar aanleiding van de wijzigingen van uw verzekeraar overstappen?

De bekendgemaakte premies verschillen flink van elkaar en het kan dus lonen zijn om uw huidige zorgverzekering te vergelijken met andere verzekeringen!

Vergelijk nu!

UBO: Wat en waarom?

Wellicht heeft u al gemerkt dat wij steeds vaker vragen naar een UBO-verklaring. Eerder berichtten wij al dat wij als gevolmachtigd agent de verplichting hebben dit cliëntonderzoek uit te voeren. Wij leggen graag nog eens uit wat een UBO is en wat het belang van de UBO-verklaring is.

Wat is een UBO?

UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner, oftewel uiteindelijk belanghebbende. Kort samengevat is de uiteindelijk belanghebbende de natuurlijke persoon die:

  • een belang heeft van meer dan 25% in het kapitaal van de rechtspersoon;
  • meer dan 25% van de stemrechten kan uitoefenen in de algemene vergadering of
  • begunstigde is van meer dan 25% van het vermogen van de rechtspersoon.

UBO-verklaring

Om de uiteindelijke belanghebbende te achterhalen, vragen wij u om een UBO-verklaring. Deze verklaring is in het leven geroepen om te voorkomen dat natuurlijke personen, met kwade bedoelingen zoals het witwassen van geld, zich kunnen verschuilen achter een rechtspersoon. Dit is vastgelegd in de ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme’ (Wwft).

Wij zijn ons ervan bewust dat de UBO-verklaring zorgt voor een verhoging van de administratieve lasten. Helaas kunnen wij hier geen verandering in brengen aangezien de wetgever verzekeraars verplicht om de UBO-verklaring op te vragen. Wij hopen op uw begrip.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over UBO of gerelateerde zaken? Neem dan contact op met ons kantoor via telefoonnummer 0184 67 56 66 of stuur een e-mail naar info@guis.nl.

Voorkom schade door vuurwerk

Het einde van het jaar is in zicht. Veel mensen hebben al plannen voor de feestdagen. Een gezellige jaarwisseling hoort daar ook bij. De vragen rondom het afsteken van vuurwerk spelen daarmee ook weer op. Is het afsteken van vuurwerk te gevaarlijk en moeten we ermee stoppen? Of mag deze traditie niet verloren gaan?

Voorlopig is het zelf afsteken van vuurwerk nog mogelijk. Hoe prachtig het ook is, we kunnen er niet omheen dat er jaarlijks slachtoffers vallen. Ook wordt er veel materiële schade aangericht door vuurwerk.

Schade door vuurwerk

Het  Verbond van Verzekeraars geeft aan dat de aangerichte schade de afgelopen vijf jaar schommelt tussen de elf en vijftien miljoen euro. Afgelopen jaar werden de kosten geschat op zo’n 13 miljoen euro. Letselschades zijn hier nog niet bij meegerekend. Denk hierbij aan uitgebrande auto’s, in de brand gevlogen schuurtjes of een vuurpijl die een woning in vliegt.

Het aantal incidenten is de afgelopen vijf jaar stabiel. Iedere jaarwisseling registreert de politie meer dan 11.000 incidenten. Een derde van deze incidenten wordt veroorzaakt door vuurwerk. Regio Oost-Nederland scoort hierbij het hoogst. In deze aantallen wordt vuurwerkschade aan overheidseigendommen niet meegerekend. Het feitelijke totale schadebedrag ligt ongeveer drie keer zo hoog, schat de woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.

Wat kunt u doen om vuurwerkschade te voorkomen?

Bescherm uzelf en omstanders tijdens de jaarwisseling:

  • Draag een vuurwerkbril bij het afsteken van vuurwerk en het kijken naar vuurwerk.
  • Zorg dat siervuurwerk altijd stevig en stabiel staat.
  • Neem voldoende afstand, minstens 8 tot 15 meter.
  • Steek geen vuurwerk af vanuit uw hand.
  • Steek vuurwerk dat niet is afgegaan nooit opnieuw aan.
  • Let op omstanders (mens en dier).
  • Draag geen nylon kleding of kleding met capuchon in de buurt van vuurwerk.
  • Bewaar vuurwerk op een droge, koele plaats buiten bereik van kinderen.
  • Koop vuurwerk alleen bij erkende verkoopadressen.
  • Zet blusmateriaal klaar, mocht het toch fout gaan.

Bereid u voor en bescherm uw spullen:

  • Sluit op oudejaarsdag de brievenbus af. Zo voorkomt u dat er vuurwerk door uw brievenbus naar binnen gegooid kan worden.
  • Haal uw afvalcontainers naar binnen of sluit deze goed af.
  • Zet uw auto in een garage of parkeer deze op een andere plek waar geen vuurwerk afgestoken wordt.
  • Haal spullen uit uw tuin die makkelijk vlam kunnen vatten naar binnen.
  • Sluit alle ramen en deuren om te voorkomen dat vuurwerk bij u naar binnen komt.

Krijgt u toch te maken met vuurwerkschade? Meldt dit dan zo snel mogelijk!

  • Bij een autoverzekering met volledig of beperkt casco wordt brandschade (ook door vuurwerk) vergoed. Schade door (vuurwerk)vandalisme valt alleen onder de allrisk dekking, maar gaat doorgaans wel ten koste van het aantal schadevrije jaren.
  • De woonhuisverzekering dekt schade aan de woning als gevolg van brand en ontploffing, maar ook door smelten schroeien en zengen.
  • Schade aan spullen in uw woning is verzekerd op de inboedelverzekering.
  • Wie zelf schade veroorzaakt bij het afsteken van vuurwerk, kan een beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering (AVP).
  • U kunt aanspraak maken op de zorgverzekering bij vergoeding van medische zorg na een ongeval met vuurwerk. 

Wees dus vooral voorzichtig en gebruik uw gezond verstand. Maar geniet ook van een gezellig avond. Een hele fijne jaarwisseling!

Bronnen:

NRC, https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/01/vuurwerk-criminelen-zwaar-letsel-brand-en-eeuwig-debat-a1583398

NOS, https://nos.nl/artikel/2151143-schade-jaarwisseling-geschat-op-13-miljoen-euro.html

Brandweer, https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/veilig-vuurwerk-afsteken

 

1 2